"22 מייל" – זה הסרט או הטריילר שלו ?

"אנו נלחמים במלחמות חדשות. האפשרויות הישנות של צבאות ודיפלומטיה לא תמיד מצליחות. לפעמים צריך אפשרות שלישית. זה "OVERWATCH" . לפי הממשלה אנחנו לא קיימים, אנחנו רוחות רפאים, אבל אנחנו אמיתיים מאוד ומספקים את הסחורה".

Mark Wahlberg stars in MILE 22

להלן המוטו של הסרט הישר מפיו של גיבורו בתחקיר שנערך, כנראה על הפעולה עליה נסובה העלילה,  שנמכר לנו כבר ברגעים הראשונים של המוצר החדש שמספקים לנו התווית מארק וולברג וקבלן הביצועים שלו הבמאי פיטר ברג. נשמע דרמטי, חד משמעי אבל הבעיה היא שאין כאן שום אמת בפרסום. בעיקר כי שום דבר בעצם לא חדש בו. לא הרעיון, לא הביצוע, לא הגילוי המרעים העומד בבסיסו. כבר היו לנו לא מעט סרטים על קבוצות צללים חצי רשמיות – אנשי "משימה בלתי אפשרית" למשל  עשו את זה בטלוויזיה כבר בשנות ה-60, לפני שטום קרוז לקח אותם לקולנוע. כבר היו לא מעט סרטים שסיפרו על הקושי להעביר "נכס" בסכנת חיים למקום מבטחים – תשאלו למשל את קלינט איסטווד ב"מלכודת לבלש" משנות ה – 70, ואפילו את אקירה קורסאווה ו"המבצר הנסתר" סרט שהיה הבסיס ל"מלחמת הכוכבים" ואלה רק דוגמאות רנדומאליות מרצף הרבה יותר נרחב.

היינו סולחים לשניים במרכז ההפקה על היומרה אם רק התוצאה על המסך היתה מספקת לפחות עיניין, אבל גם כאן השניים מתחלקים שלא בטובתם לאורך 22 מיל בכל הרחובות הזועמים של אותה מדינה מזרח אסיאנית שזהותה נשארת לוטה בערפל של רעש, מכות, יריות ופיצוצים. ולמרות האנרגיות המתפוצצות כל הזמן על המסך בקצב רצחני אין כאן סיפור אמיתי אין דמויות מעניינות והאמת זה לא מותח לרגע. ולכן קשה לנו להחליט מה מתנהל לנו בעצם מול העיניים האם זה הסרט עצמו ואולי רק הטריילר שלו.

העריכה היא האלמנט הקולנועי הדומיננטי במופע הקפצונים הזה ולא בכדי שניים מחזיקים ידיים כאן זה לזאת מליסה לואסון צ'ונג וקולהי פארקר ג'ר. כי מרוב חיתוכים וקפיצות והסטרית שוטים קצרצרים שאמורים לדחוף טונות של אדרנלין למתרחש על המסך חוו השניים ללא ספק כיווצי שרירים באצבעות המרצדות על המחשב. לא עבודה לאיש אחד. וזאת חותכת למקבצים של שניה או שתיים את האירועים, מתצלומי תקריב למראות רחבי זוית, מפיצוץ אחד למרדף מכוניות אחר, מסצנת מכות בסגנון קונג פו למבט על מתוך לווין בשמיים, ושוב ושוב קלוז על פרק ידו של גיבורנו ג'יימס וצמיד הגומי שנמתח ומתנפץ על עורו החשוף בלי לשכוח דיווח מדוייק ועדכני על מצב הדופק, לחץ הדם והמיקום המדוייק של כל דמות ודמות המתרוצצת בשטח.

הבעיה העיקרית של סרט זעיר זה היא בראשונה התסריט הדל שצריך להימתח על 2 מייל המבדילים בין השגרירות האמריקאית למסלול ההמראה בג'ונגל הקרוב עליו מחכה מטוס ההרקולס כדי להעמיס את אותו "נכס", שוטר מזרח אסיאני שהוא בעצם מרגל לשני הצדדים ובידו הפתרון לנטרל איום קיומי, כמובן. עוד איום קיומי על כמה ערים גדולות בעולם. הפעם מדובר בארבעה ק"ג של איזוטופ רדיואקטיבי שאם יפול בידיים הלא נכונות יוכל להפוך שש ערים גדולות לבלתי ראויות למגורים. ואנחנו הרי לא רוצים שזה יקרה. וכדי לקבל את המפתח לניטרול מידיו דורש השוטר מחסה בארה"ב. על העברתו מהשגרירות למטוס ממונים חברינו הטובים מאיזור הדמדומים של האקשן הממוסד ויש מסתבר לא מעט כאלה המנסים ליירט אותם בדרך. וזה כל הסיפור.

מרק וולברג הוא לוחם הג'דיי הראשי שצריך לשמור על שלמותו של השוטר המושחת ולידו עוד שניים שלושה חברות וחברים עשויים ללא חת. אנחנו לא יודעים יותר מידי על הדמויות, חוץ ממה שאנחנו רואים והאינפורמציה היחידה היא שהוא בורדר ליין, גבר לא שקט שאוהב ללכת לאיבוד דרך מרפסת, או מהגג או מתחת למכונית, והגברת שמולו ולידו (לורן כהן) מצויה במשבר נישואין ובקרב על החזקת הילד שלה, רחוק בבית. שניהם, אגב אוהבים לקלל.

הפרספקטיבה הארצית אינה מספקת כנראה את המעורבים ולכן מציע הסרט הבזקי מבט ממעל בעזרת העיין הכל יכולה של הלווינים והמזל"טים שיזרימו אינפורמציה לחדר המלחמה המנוהל ע"י ג'ון מלקוביץ וגם למודעות הצופים ויתערבות ברגעים קריטיים. דאוס אקס מכינה. וזה גם טוב כדי להוסיף עוד שוטים למפלצת העריכה הרעבה תמיד כאן.

על פי הודעת וולברג-ברג הצמד בראש הפרוייקט ומחנה עצום ורב של מפיקי משנה שנשרך אחריהם, הכוונה היא להפוך את הסרט הזה לנחשון בטרילוגית ג'יימס סילבה ולפרנצ'ייז חומד כסף בחינת צץ-רץ, כלומר עוד זה מדבר וזה בא. לא ידע אם תעמוד להם היכולת, על פי האיכות הדלה של הפרק הראשון ולמול ארבעה סרטים שהשניים כבר עשו זה לצד זה. "הגיבורים של בוסטון" ו"אסון בלב ים" למשל עם מטענים הולכים ופוחתים של משקל אטומי ומסה מידלדלת של מורכבות עלילתית. אם זה מתחיל ככה והווקטור של יכולת ועיניין הוא כבר עכשיו בכיוון מטה, הווטראן ג'ייסון בורן יכול להמשיך להסתתר ב"זהות כפולה" שלו בלי חשש וצורך להיחשף. כאן אף אחד לא רודף אחריו, בוודאי לא בקופות הקולנוע.

"22 מייל" – 6 בסולם אורשר
Mile 22

רוצה לשתף ?