גורי של מירי

אם אתם שואלים עצמכם מה קורה לתקשורת שלנו, איך היא זזה לה ימינה ומתיישרת עם הרגולטורים מלמעלה לטובת ההתקרנפות המתקדמת ? אז הנה דוגמה, אחת מיני רבות, אופיינית כנראה לדרך בה מתנהלים מהלכים במקומותנו. זה קורה גם בדרך הכסף, והרי הוכח כבר שאין בעיה לשפוך מליונים כשיש צורך פוליטי.

זה התחיל בשיחת ווטסאפ לנייד שלי תוך כדי פסטיבל קאן. יומיים אחרי שהגעתי ואני כבר שקוע בריצות בין וודי אלן, לאלמודובר, ג'רמוש, פויו, האחים דארדן, קן לוץ' כשברשימה שלי בסביבות 40 סרטים והטירוף הבטחוני מסביב מעכב כל תור בכניסה. מספר הטלפון על ההודעה  לא היה מוכר, אבל היה חיבור אינטנט רגעי, אז ראיתי את הטקסט הבא:

הוא :"שלום גידי ! מה נשמע ! כאן ניב עשת כהן. האם יש לך רגע לשאלת ווטסאפ ?"
אני: "עכשיו יש לי רגע. אני בחו"ל"
הוא :"אני עובד עם גורי אלפי מנסה להטיס אותו לפסטיבל קאן (איפה שאתה אני מתאר לעצמי) בשביל איטם לתוכנית שלו. חושב על : א. דרך יצירתית למצוא מימון לנסיעה ואולי יש לך רעיון. ב. איך משיגים לו ראיונות עם אנשים שווים. כניסה לפסטיבל יש לי דרך קרן הקולנוע."
אני (בציניות): "אולי דרך שרת התרבות. היא (במקור הביטוי היה הרבה יותר חריף. ס.א) צריכה להגיע הנה לחנוך את הביתן הלאומני שלה. בעינין ראיונות אני לא האיש. נסו לדבר עם קמינר."
הוא: "מצחיק שרת התרבות. מעניין. ומי זה קמינר ? ותודה רבה."
אני: "אמיר קמינר, ידיעות אחרונות, הוא מהמסתובבים והמראיינים. או האיש של וואלה."
הוא: "מעניין. יש לך מספר שלו ? אם אני לא אשיג ? אלוף !"
אני: "לא עלי"
הוא (למחרת): "עד מתי אתה שם ?"
אני: "עד ה 20 לחודש."

מאז ועד היום לא שמעתי מהחבורה דבר. לא יודע אם היו, ואם היו איך הגיעו, ואם הגיעו מה עשו, ואם עשו מה עשו. כלום. עד אמש, באיזור חצות בערוץ 2 ראיתי את התוכנית של גורי אלפי "היום בלילה" עם הרשמים מקאן.

מה אומר לכם ? אני לא יודע אם בסופו של דבר משרד החינוך, דוברות מירי רגב מימנו גם את הנסיעה הזאת או את חלקה – אבל מה שנמרח על המסך היה תשדיר שרות רטוב ולח לשרת התרבות הצוהלת של מדינת ישראל. כל כך מתחנף, כל כך מעוות – סרט תדמית שיכול להיות מוקרן גם בפריימריז הקרובים במרכז הליכוד וכנראה יעשה בו שימוש. הייל מירי.

גורי אלפי מסתובב כל היום, ואולי גם יותר עם הצוהלת ומקיים ראיון מתמשך שכולו העברת מסרים בדרך הרמוסה ביותר. הוא הולך איתה שוב ושוב בשדרה ליד הים, משחק איתה "בול" (שזה גרסה מקומית לכדורת) , היא כמובן פוגעת בכדורי המטרה בגרסה הטלויזיונית שלו, מדברים על הביתן הישראלי שהיא עומדת לחנוך, אוכלים סנייק קטן במסעדונת מאובטחת היטב, היא משלמת… וגם במסעדת יוקרה עם אדרי (כנראה הוא משלם) ופונקציונרים אחרים במשרד, היא זורקת קריאות של פרחה לדוגמנית מצטלמת (EVERY TING IT'S OK ?  כדבריה) וגולת הכותרת – פתיחת הביתן.

יום. חוץ. הביתן הישראלי בקאן. רואים כמה עשרות אנשים (די דליל יחסית למה שמתרחש במקומות אחרים) רובם בחליפות, כוסות יין ביד, מחפשים מחסה מהשמש. רובם ישראלים שיובאו מהארץ. מעט זרים. בפס הקול שומעים : "עוד מעט תכבד בנוכחותה כבוד השרה מירי רגב, שרת התרבות והספורט של מדינת ישראל".

קאט לצוהלת שחוצה את הקהל בדרך אל המקרופון. קאט לאישה לא מזוהה בשמלה אדומה בלי שתי צמות. האשה, שהכותרת בתחתית התמונה מזהה כגלית ווהבה שאשא – ראש מינהל התרבות במשרד התרבות (למה צריכים מינהל תרבות במשרד תרבות ולמה היא כאן ?) מהדהדת : "ועכשיו, לאשה שהגתה את המקום המדהים הזה, שלראשונה מתנוסס פה דגל ישראל (לא נכון. כל שנה מאז שיש סרטים ישראלים בפסטיבל, וזה כבר 12 שנים לפחות, מתנוסס דגל ישראל בשורת הדגלים, אבל ווהבה צריכה להתחנף לבוסית, לא ככה?), אני מתרגשת מאוד באומרי את הדברים הללו. שרת התרבות והספורט, תת אלוף במילואים, הגברת חברת הכנסת, מירי רגב".

ואז בא חלק מהנאום רווי השגיאות (שהוצאו בעריכה) של הצוהלת. וכן הלאה וכן הלאה רגעים "משעשעים" כמו זה במשרדו של ראש עירית קאן ליד שק חבטות שתלוי לו שם והצוהלת עושה רוקי קצר ומפנטזת "את מי אשים כאן, את השמלאנים ?"…

גורי אלפי מנסה לעשות שי שטרן, אבל בגלל החנופה, ואולי גם הצורך לקיים הסכמים, יוצא לו מקולקל. ולא עוזרים הראיונות קצרים עם ליאור אשכנזי ושי אביבי שהיו בסביבה ופשוט החרימו את הטקס הלאומני וכמוני לא באו, או ההסתייגות של ערן ריקליס ממה שהוא רואה כשהוא בכל זאת מגיע ועומד שם נבוך.

אבל בסך הכל – הנה פיסה קטנה של התנהלות דוחה של הטלויזיה שלנו שלא יודעת כביכול לשים גבולות לפרסומת סמויה (מה זה סמויה, זה כבר להשתין מהמקפצה…) ומורחת אותה בראש חוצות ובריש גלי. פרסומת ממומנת לשרת תרבות כמו פרסומת ממומנת למוצרי אינסטלציה…ואם בסאטירה נפלה שלהבת – מה יגידו מהדורות החדשות ?

(התמונה: צילום מסך מתוך "היום בלילה")

רוצה לשתף ?