"גלגל ענק" – יסמין הכתומה

האנרגיות של האיש לא מפסיקות לדחוף אותו קדימה, לא תמיד בכיוון הנכון ועם המינונים הנכונים. ואפילו עכשיו, כשהסרט החדש שלו רק מגיע אל המסכים אצלנו ובעולם, הוא כבר הרבה קדימה – עם סיום עבודות על עוד אחד ותחילת כתיבה של נוסף. אז מה אם הוא לא חד כמו פעם, או מצחיק, או מעניין. העיקר המספרים 48-82-65. והמספר הנוסף – 6 בסולם אורשר.

מי שעוקב אחרי עבודותיו הרבות מספור של וודי אלן מכיר את הרגישות שלו ליצירות קנוניות בספרות, בתאטרון ובקולנוע, קנוניות מדבקת. הוא ניסה להיות ברגמן, שיקספיר, איבסן, טולסטוי, דוסטוייבסקי, בין השאר וגם טנסי ווילימס. לפעמים הוא מגיש תמיסה משעשעת שמציעה משהו בין פרודיות לסטאנד אפ ופעמים הוא מתכוון ממש ברצינות. עם כמעט חמישים סרטים בקריירה שנמשכת מאמצע שנות השישים והתבססה בעיקר על היכולות הוורבליות שלו ועל רגעים של קסם קולנועי, ובגיל 82 הוא אמנם לא מאט את הקצב, אבל ללא ספק מדלל את האיכויות.

"גלגל ענק", סרטו האחרון שראה מסך (בנתיים הוא משלים סרט נוסף ומתחיל בכתיבתו של עוד אחד), הוא ללא ספק שיא חדש בשפל מתפתח, ואת זה אני אומר בצער אמיתי – כחסיד של הקולנוע של האיש. גם כאן חוזר אלן אל המלודרמה וזונח לחלוטין את הקסם, ההמצאה, רגעי הגאונות וחידודי הלשון שאיפיינו רבים מסרטים, גם לאחרונה.

הבסיס גם כאן – כמובן "חשמלית ושמה תשוקה" של ויליאמס, נושא אותו ניסח מחדש באופן מופלא ב"יסמין הכחולה" עם קייט בלאנשיט הקסומה. ב"גלגל ענק" זאת מלצרית עלובה שהיתה פעם שחקנית עלובה נשואה בשנית למפעיל קרוסלה בקוני איילנד של שנות החמישים, מתאהבת במציל מהחוף הקרוב שמציע לה רגעים קסומים של סקס וחלומות על אהבה והגשמה ומאבדת אותו לבתה החורגת הצעירה שבעלה המפיונר מחפש כדי לחסל. ויש גם ילד צעיר שהופך להיות פירומן בעוונותיו.

אלן, בטשטוש גבולות מעציב שבין הדרמה ופרודיה לא מכוונת על הז'אנר נכשל בכל אשר יפנה. התסריט דלוח עם דמויות שנראות כמו קריקטורה יותר מאנשים בשר ודם, צילום צבוע בטכניקולור דרמטי מידי עם המון כתום שמדגיש את המלאכותיות של המעשה הקולנועי כולו, תפאורה תאטראלית ומכונסת בדלות ויזואלית, למרות הגלגל הענק המשתקף מחלונות הדירה המאולתרת בה מתגוררות הדמויות ועל הכל משחק איום של רוב הנוכחים – ג'ים באלושי כבד ההבעה בתפקיד הגבר הנבגד, ג'סטין טימברלייק שכאילו נלקח הנה באמצע שעורי משחק ועל כולם עם כמות גדושה של הסטריה צעקנית קיית האחרת, ווינסלט שמנסה להיות יסמין והיא אפילו לא גלדיולה. היחידה שיוצאת בסדר זאת ג'ונו טמפל בחן נעורים מדבק. בשורה התחתונה – זהו סרט עלוב וחבל.

"גלגל ענק" – 6 בסולם אורשר

Wonder Wheel

רוצה לשתף ?