"טוני ארדמן" – חביב ומתמשך

להלן אחד הסרטים החביבים השנה, שקיבל את טפיחות החיבה שלו בכמה מעמדי תחרות – הסרט הטוב על פי מבקרי אירופה והנציג של תעשית הקולנוע הגרמנית לאוסקר בין השאר, באמת נחמד שרק עננה אחת מעיבה עליו – אורכו. כמעט שלוש שעות שמקשות קצת על הישיבה לכל אורכו. ובכל זאת, כדאי לראות. 8 בסולם אורשר.

קצת מוזר לדחוס סרט באורך של 162 דקות, שזה שלוש שעות פחות רבע שעה לביקורת מכווצת, אבל האמת היא שלמרות אורך היתר של הסרט החביב הזה שביימה הגרמניה מארן אדה, שהשלה של שעה ממשקלו תעשה לו רק טוב, אין הרבה מה לספר. כי מה שקורה כאן חזר על עצמו שוב ושוב ושוב, והקהל נהנה שוב ושוב ושוב מעוד בדיחה מעשית ועוד אחת ועוד אחת. אבל תוספת ערכית ומשמעותית שמשנה את המצב, לא תקבלו בזמן העודף.

זוהי קומדיה קיומית המתרחשת ברובה ברומניה  העוקבת אחרי נסיונות של אב בגיל העמידה, לץ ומוסיקאי וחובב מתיחות ומעשי קונדס ליצור קשר עם בתו השקועה כולה בעולם העסקים ברצינות תהומית ועם הרבה אחריות והקרבה. וילפריד, פרוד מאמה של אינס וגר בשכנות לאימו הזקנה, רחוק מבתו הנעה ברילוקיישן מתחלף בעולם בעקבות העסקים חובקי תבל של החברת ליעוץ בעינייני נפט בה היא עובדת. שנים שהתה במזרח הרחוק ועכשיו היא מתגוררת בבוקרשט, בהכנות לפעילות משותפת עם הממשלה הרומנית. כשכלבו הזקן מת מחליט וילפריד לבקר את אינס בלא הודעה מוקדמת והמפגשים בניהם מטלטלים את העולם של שני האנשים הקרובים-רחוקים זה מזה.

וינפריד הוא פרקטיקל ג'וקר, לץ שאוהב למתוח אנשים בסביבתו, החיים בשבילו הם מסע קליל וחסר אחריות שצריך לעבור בחיוך. אינס לעומתו היא רצינית ופדנטית, שקולה ומדודה ודמות לאשה שמקריבה את החיים הפרטיים שלה לטובת קריירה והצלחה עיסקית. לכאורה אין דמיון בין שתי הדמויות ואכן המפגשים הראשונים מביאים רק צרות ובלבול ורגעים מביכים, בעיקר לבת שצריכה לשמור על חזות רצינית ומרוחקת. אבל לאחר זמן מסתבר שכשהמחיצות מוסרות והצעירה, בדרך זאת או אחרת מתחילה להגיב ולשתף פעולה, נראה שהשניים בכל זאת עשויים מאותו חומר אנושי.

הסרט ארוך, כמעט שלוש שעות ולרגעים לא מעטים אחרי שעתיים לערך יש תחושה שאדה, הבמאית, השאירה את הצוות שלה להמשיך את העבודה לבדו כדי לצאת ולדוג את סופו של הסרט המבושש מהגיע. אבל למרות זאת הסרט רווי ברגעים משעשעים, לצד כמה מעמדים מביכים יותר, בסאטירה על הבזבוז של חיים בני חלוף שמשווים לקומדיה הטבטונית הזאת את הטעם החמוץ מתוק של הומור גרמני…

הופעה מוחצנת של פיטר סימונישק ורגעים נוגעים ללב של סנדרה הולר מוסיפים לחינו של הסרט ואם תחכו עוד כמה חודשים תוכלו להתכרבל בגרסה ההוליוודית האלטרנטיבית המתהווה עם ג'ק ניקולסון וכריסטין וויג.

טוני ארדמן – 8 בסולם אורשר

 Toni Erdmann

רוצה לשתף ?