כאן קאן – הזוכים

טוב. זה מה שקורה שנותנים לפדרו אלמודובר וויל סמית להוליך חבר שופטים בפסטיבל מכובד לאמנות הקולנוע.. הפתעה עם סקנדלצ'יק.

הפרס הגדול של פסטיבל קאן 2017 במהדורה ה 70 שלו, "דקל הזהב" הוענק הערב לסרט השוודי "הריבוע" (או "הכיכר") של הבמאי רובן אוסטלונד. הסרט, בהחלט אחד הבולטים השנה בתחרות מציע טיפול סטירי, ציני וסרקסטי לעיסוק הנפוח ומלא החשיבות באמנות הקונספטואלית ולמומחים בשם עצמם המקדמים אותה, תוך חוסר התיחסות בולטת להתנהלות הריאליסטית של העולם מסביב. עולם שבע מול עולם רעב, חזקים מול חלשים, השקר מול האמת שלעיתים היא כואבת ומפתיעה. הסרט משעשע, חכם ועוקצני, אבל לא "פאלם ד'אור"…

בפרס השני, הפרס הגדול של חבר השופטים זכה הסרט הצרפתי "120 פעימות לב בדקה" של הבמאי רובין קאמילו, סרט שהיה חביב המבקרים כאן, סרט שמביא את סיפורן של קבוצות המחאה ACT-UP בפריז של שנות התשעים באקטיביזם רעשני לטובת המלחמה באיידס.

בפרס השלישי של חבר השופטים זכה אחד משני הסרטים הרוסים הטובים באמת של התחרות, "LOVELESS " של הבמאי אנדריי זויאגינצב בסיפור התפרקותה של משפחה, אב ואם וילד שאיש מהם לא רוצה אותו, סרט נהדר הממשיך את מסורת הקולנוע החד, הכואב והנפלא של זויאגינצב.

בפרס הבימוי – וכאן מגיע הסקנדל לשיאו זכתה סופיה קופולה על עיבודה הגמלוני והגס, חסר העידון והכשרון לסרט "הנקמניות" שביים דון סיגל ב 1971 עם קלינט איסטווד בתפקיד הראשי. קופולה מנסה להביא מנקודת מבט נשית סיפור המתרחש בעת מלחמת האזרחים בארה"ב כשחייל פצוע מצבא הצפון מוצא מחסה בבית ספר לבנות בוירג'יניה של הדרום ושם הוא מבלבל את דעתן של הנשים הצעירות. בגרסה חסרת הרגישות של קופולה משתתפים קולין פארל, כריסטן דאנסט וניקול קידמן בתפקידים הראשיים.

לקידמן שצוותה כזוגתו של פארל גם בסרט נוסף, מרתק וקולנועי , "THE KILLING OF A SACRED DEER" של הבמאי היווני יורגוס לאנטימוס הוענק פרס מיוחד לציון 70 שנות פסטיבל קאן.

לאנטימוס חלק את פרס התסריט עם הבמאית לין ראמזי שסרטה "מעולם לא היית כאן באמת", סרט שהושלם רק יומיים לפני הקרנתו בפסטיבל עוסק בנסיונותיו האלימים של שוטר למצוא ילדה שנעלמה.

פרס השחקן הלך השנה ליואכין פניקס על תפקידו בסרט של רמזי והשחקנית שזכתה ב"דקל הכסף" השנה היא דיאן קרוגר על תפקידה בסרטו של פטי אקין " IN THE FADE  " המספר את סיפורה של אשה ואם המאבדת בפיצוץ את יקיריה ולאחר שהאחראים לרצח, חברי ארגון ניאו נאצי מזוכים במשפט מסיבות טכניות, יוצאת לנקום את הנקמה הגדולה.

בפרס "מצלמת הזהב" המיועד לבמאי סרט ראשון זכתה ליאונור סרייל על סרטה המעניין "אשה צעירה" בכיכובה של לטיציה דוש , כצעירה מעורערת וחסרת שורשים המוצאת את כבודה העצמי ואת היכולת לעמוד לבדה על רגליה שלה.

תם עוד פסטיבל בקאן. פדרו אלמודובר נשאל במסיבת העיתונאים שהתקיימה אחרי הענקת הפרס אם הפסטיבל יהיה ארוע חשוב גם בשנים הבאות. "בשבילי כן" הוא ענה, "למרות השינויים שעוברים על הקולנוע היום". נראה.

רוצה לשתף ?