"להתאהב מעל הראש" – הזוג המוזר

קומדיה רומנטית צרפתית חדשה מעמידה בפנינו שאלה של תקינות פוליטית, לצד הרגעים הקומיים והרומנטים הנדרשים. האם תאמינו בהתלבבותם של גבר נמוך (מאוד) ואשה גבוהה ממנו בשני ראשים ?האם הם יאמינו באפשרות הזאת ? להלן סרט שמעמיד את הדילמות באופן ויזואלי מאוד וגם מציע פתרון בסוף. רמז : הסיטואציה חריגה, הפתרון קונוונציונאלי. 8 בסולם אורשר

בדרך כלל קומדיה רומנטית היא קומדיה רומנטית היא קומדיה רומנטית. בדרך כלל המטרה היא להעביר זוג, לא חשוב מאיזה מין או סוג, שורה של חתחתים העוברים דרך הכרות בלתי אפשרית, התקרבות בלתי מפתיעה, התאהבות בלתי נשלטת, ריב ופרידה בלתי רצויה ולבסוף השלמה והתקשרות בלתי נמנעת. בדרך כלל הקומדיה הרומנטית היא אחד מהז'אנרים הפחות ריאליסטים שיש לקולנוע להציע, אבל אולי – לצד המיוסיקל שזה לרוב אותו דבר רק עם שירים, הכי כיפים להעביר איתו את הזמן. בייחוד אם הגיבורים והגיבורות חמודים, סימפטים, מצודדים, עם אופציה לתרכובת אנושית שאי אפשר לפרק.

אבל לפעמים הקומדה הרומנטית יכולה לשמש גם כלי רכב מצויין להעברת מסרים ונדמה לי ש"להתאהב מעל הראש" מנסה לעשות גם את זה. במקרה הזה מדובר באמירה הומנית לחלוטין על מקומו של החריג בחברה  ואולי גם במבט די ביקורתי על הצביעות האנושית. מכה קלה בכנף לאותה צביטה העוברת בעמוד השדרה כאשר אנחנו רואים זיווג "שלא כדרך הטבע" של לבנה ושחור בקולנוע או של נכה ובריא או, כמו כאן מאותגר גובה ("הם קוראים לעצמם גמדים") עם גברת תמירה כברוש ויפה כלבנה במילואה.

הסיפורים הללו פזורים בקולנוע לפחות מימיו הראשונים, נטיפים מהסיפור המיתולוגי על ארוס ופסייכה. קוקטו ו"היפה והחיה" הנפלא, התשובה המצויירת המאוחרת יותר של דיסני לאגדה, "הגיבן מנוטר דאם" על שלל הפקותיו, "פנטום האופרה" ועוד הרמוניות מודרניות על הנושא עם "התאוריה של הכל" וזוגיותם של סטיבן הוקינג וג'יין ווילד למשל.

לורן טיראר עושה זאת עם סיפור על הפרשי גובה לא סטנדטים. אלכסנדר מודה שמידתו מטר שלושים ושישה ס"מ ודיאן, אצל גברת לא אומרים מספר של גיל, משקל וגובה, גבוהה ממנו בשני ראשים. ההבדל ענקי. זה לא עיניין רק של הרכנת ראש לנשיקה. כאן מדובר בצורך בקידה עמוקה ובנזק צוארי  כדי להפגיש שפתיים ואיש לא אומר – למרות הרמזים, מה קורה במיטה. הגובה או חוסר הגובה לא מפריע לאלכסנדר להצליח מאוד בחיים, גם לא בחיי החברה והאישות שלו. הוא אדריכל מצליח ועשיר מאוד ויודע ליהנות מהחיים. גם הנשים הקודמות שלו היו גבוהות מאוד ממנו ויש לו בן נורמאלי לחלוטין.

דיאן היא עורכת דין בחברה במשרד משותף לה ולבעלה לשעבר, רודף שמלות אובססיבי אותו היא מתעבת ועימו יש לה חוסר הסכמה מוחלט – גם על החיים המשותפים וגם בעינייני עבודה. דיאן, כאמור פנויה והמפגש המקורי עם אלכסנדר ונוכחותו המצודדת שולחים אותה לחיזוקו של הקשר המשותף. אי הנחת תבוא מאוחר יותר – עם חשיפת הקשר למשפחה ולחברים.

האם תצלח הזוגיות הזאת ? האם הסביבה תקבל את האנומליה הפיסית ? האמת היא שגם דיאן לא בטוחה שאלכסנדר הוא האיש, בעיקר בגלל המגבלות החיצוניות הללו.

טיראר מטיח בפנינו את הדילמות הללו לאורכו של כל הסרט. לא רק ברגעים האינטימיים של השניים – את חלקם הוא מגחך במידה מוגזמת – כשהשניים יושבים ליד שולחן והוא מגיע למשטח בסנטרו, כשהוא נבלע כולו זולת הראש מחלון המכונית המפוארת שלו, כאשר הוא מנסה להוריד מארון גבוה חפיסת מפיות או כאשר כלב הסאן ברנרד של בנו השווה לו בגבהו מסתער עליו לליקוק שלום אימתני כל אימת שהוא חוזר הביתה. העיסוק בחריג מקבל משנה תוקף בהתנגדות אמה של דיאן לאלכסנדר בגלל נכותו כאשר היא, בכלל נשואה ובאושר לגבר חרש. הכל, כנראה יחסי. כנראה…

אפשר להתווכח על סיבת רצונו של טיראר להניח על לשונותנו סוכריה מרירה שתעורר את בלוטות המוסר שלנו לתגובה. האם הוא משתמש באנומליה רומנטית זאת כאלמנט קומי בלבד – המפגש בין היום יומי לבלתי צפוי, או שבאמת חשוב לו לטלטל את ההכרה שלנו. כך או כך הוא משחק על בטוח עם שני כוכבים שמרחיקים את אופצית התבוסה הכלכלית.

ז'אן דז'ורדן הפך להיות תבנית המאהב הבורגני של הקולנוע הצרפתי, גם בעזרת כמה פרסומות של קפה אספרסו ואפילו מכווצים כאן את גובהו בעזרת טריקים של מחשב ועריכה תומכת, הוא עדיין הרומנטיקן השרמנטי עם גבות פעילות וחיוך של ווזלין שקוף, מניירות אותן הוא מפתח מאז "הארטיסט" שהקפיץ אותו גבוה לחברת היפים והנחשקים. וירז'יני אפירה מביאה איתה ניחוח של איכות ומעמד מעורבת בתמימות מסויימת ויופי סימפטי שאינו דוקר וזכרונות נעימים ממפגש קודם איתה ב"נפלאות החושים", לא מזמן. הקשר הנרקם בין השניים היה בודאי אפשרי וגם מתבקש בגבהים שווים, אבל גם כאן בהפרשי מידות דרמטיים, הוא מתקבל כאפשרי במהלך זרימתו של הסרט.

בסך הכל, להלן סרט שיוצאים ממנו עם חיוך מסויים ולתמימים שבנינו, גם עם עוד טיפה של אמונה בבני האדם ובאופטימיות שלהם.

 "להתאהב מעל הראש" – 8 בסולם אורשר

  Un homme a la hauteur

רוצה לשתף ?