"סוף טוב" – האנקה בחופשה

ללא ספק סרט שאפשר לנעוץ בו שיניים, אבל הבעיה היא שהטעם בפה מציע ארומה של חומרים לעוסים משכבר. יש פה הרבה סממנים מוכרים, אבל העיבוד שלהם מעלה חשש של שאריות מסרטים קודמים. סיפור בורגנות מתנוונת, סביבה אנושית מתקדרת, יחסים שעולים על שרטון ואלימות כבושה ומתפרצת. חבל שראינו את זה קודם אבל זה בכל זאת האנקה. אפילו שהוא בחופשה מעצמו. נקווה שחופשה קצרה.  8 מינוס בסולם אורשר.

מיכאל האנקה. אחד הבמאים הגדולים של העשורים האחרונים, בודאי מהמעוטרים שבהם שרק שמו מעורר צמרמורת של עיניין ותקווה בגבותיהם של אוהבי הקולנוע יודעי דבר. "משחקי שעשוע" בשתי גרסאותיהם, "מחבואים, "סרט לבן" ו"אהבה" הן רק כמה חותמות שעווה נוטפות על סרטים מופלאים שלוקחים אותנו עד קציהו של הרגש האנושי. ולכן כשהוא בא עם סרט חדש הוא מעורר, כמובן ציפיות עד השמיים לפחות. "סוף טוב" הוא סיפור על משפחה בורגנית מהמעמד הגבוה הכוללת דמויות מגיל העשרה המוקדם ועד השיבה המאוחרת וכל אחד נושא עימו את שק המרורים שלו.

משפחת לוראן היא משפחת יזמי בניה עשירים מקאלה, עיר שהופכת בשנים האחרונות לעיר פליטים. המשפחה כוללת את אבי המשפחה הזקן, בתו המנהלת את החברה, בנו הרופא הגרוש שגסיסתו של אשתו הראשונה דוחקת את הבת צעירה המשותפת לעבור לטירת המשפחה. שלושה דורות וכל מה שלידם, בנה הבטלן של הבת, חברה האנגלי לחיים, אשתו השניה של הבן וזוג עובדי הבית שלהם. כל אלה מחוללים במסגרת הסהרורית שמגדיר להם האנקה עם טונות של ביקורת על החברה הבורגנית ועתידה המעורפל, על אכזריותם של בני האדם, על הציניות שבה מתנהלים החיים ועד המדיה המתחדשת שהופכת להיות חלק מההתנהלות הבין אישית.

לכאורע חומרים נפלאים לפיתוח, אך למעשה מחזור של רוב כתבי האנקה לדורותיו. למרות הופעות מצויינות ומדוייקות של ז'אן לואי טרינטיניאן, איזבל הופר והילדה פנטן ארדואן (שעוד נשמע עליה, מן הסתם) ותמיכה מסויימת גם של מתיה קסוביץ' הרושם הוא שכולם נזהרים כאן להשאר במסגרת מלודרמטית חסרת סיכון אמיתי וככהותו של האיזמל כך גם עומקו של החיתוך. במונחים של הגאון הקולנועי הזה, אלה הן שאריות של קריירה, פיסות מתנפנפות ברוח של סיפור. הוא מצטט את עצמו באופן ברור כל כך, בייחוד לצופים שעוקבים אחרי עבודותיו המופלאות, ומציע שאריות של הכשרון הענק. הסרט מציע רק פרורים של עלילה, דמויות ויכולת שנשארו כנראה על רצפת חדרי העריכה של הסרטים הקודמים ולכן גם אכזבה מסויימת. אבל לא לשכוח שגם סרט בינוני של האנקה טוב מטובים של אחרים.

סוף טוב – 8 מינוס בסולם אורשר.

Happy End

רוצה לשתף ?