"קינג ארתור: אגדת החרב" – לוק,סטוק וקינג ארתור

המלך ארתור וחבורת השולחן העגול טולטלו רבות בין ז'אנרים שונים במהלך שנות חייו של הקולנוע, לפחות, אבל שום דבר לא הכין אותם למבחן הכושר הפיסי שמעביר להם גיא ריצ'י בגרסה שלו בתחילת מה שמסומן כסדרה קולנועית מן המחשב לקהל של קיץ. המון אקשן ויזואלי ונפש אין. 7 בסולם אורשר.

כבר השם של הסרט חושף את הכוונות. הנה פרק ראשון בסדרה קולנועית מתהווה שעיסוקה, טלטול נוסף של האגדה לבית המלך ארתור וחבר אביריו  ליד השולחן העגול. להלן פרק א' – מלך מתהווה ויש לו חרב קסמים. זאת המיתולוגיה שבצילה התגבשה הממלכה האנגלית וזכתה לכן לעושר חוצה ז'אנרים של מוצרים ברמות שונות ובשפות שונות ובמחירים שונים של תרגומים קולנועיים, לפחות.

גיא ריצ'י, במאי ששמו ממגנט לא מעט צעירים וצעירים לשעבר בעקבות "לוק, סטוק ושני קנים מעשנים", סרט פשע תוסס ומהביל עם מבנה ושפה קולנועית נוקבת שמרנות, מנסה עכשיו לעשות מעשה פיטר ג'קסון ולהגיש את הגרסה הדיגיטאלית שלו לאוסף סיפורי האגדה הרומנטיים. אצלו, בנתיים הרומנטיקה עדיין לא בקעה, אבל אקשן יש במנות גדולות, ושימוש מאסיבי ביכולות האנימציה של המחשב.

בסיפור הילד שראה את אביו המלך נרצח ע"י דודו, שגדל בין הזונות של לונדון והפך להיות הקודקוד במרידת ההמונים במאבק להחזיר את הכתר הביתה יש על פי ריצ'י כל כך הרבה מיתולוגיות וסיפורי  אגדות וטרגדיות שיקספיריות – מסיפור משה בתיבה ועד המלט ומקבת ואוליבר טוויסט בטעם מלך האריות, שרק בגלל הקצב ההסטרי של התנהלות העלילה והעריכה המטורפת, אחד מסימני ההכר של הקולנוע של ריצ'י, ניתן לדחוס פנימה את כולם.

לא יודע אם יש כאן איזו כוונה חברתית נסתרת, לחיזוק הצידוקים הנרטיביים. על תצוגת משחק אין כאן מה לדבר, כל המעורבים מודעים לכובדה של האגדה ולחשיבות התפקידים שלהם המלכותיים והאחרים – טובים או נבזיים במערכת. ממילא בעיבוד שכזה לסיפור שכזה ובקצב שכזה לא מסתובבים בני אדם אלא כלי שחמט וירטואלים, אפילו שחלקם מייצגים מין מעמד פועלים או זונות, וככה זה נראה על המסך. הכוכב העולה צ'ארלי האנם אנמי שניכר בעיקר בקוביותיו, ג'וד לאו שלח את כשרונו החן והיכולת שלו לחופשה, אריק באנה, כרגיל לא משאיר סימנים והשאר – לוחמים וקוסמות ממלאים רובריקות הכרחיות.

חבל רק שמעבר לטכניקות ולויזואליה המפוארת המלווה בפס קול מחריש אזניים, אין בסרט בנתיים טיפה אחת של אנושיות, רגש או הומור ללכת איתם הביתה. להלן עוד סרט המערב קרבות, קוסמים ויצרים לתפארת השימושים הסוריאליסטים של צופי הקולנוע הצעירים של הקיץ, בנתיים בלי שאר רוח.

קינג ארתור – 7 בסולם אורשר.

King Arthur: Legend of the Sword

רוצה לשתף ?