ה- 31 של חיפה

ההנהלה האמנתית של פסטיבל חיפה ה- 31 (26.9-5.10) מכריזה על סרט הפתיחה לפסטיבל השנה, הסרט  "התכנית" ("The Program") סרטו של הבמאי האנגלי סטיבן פרירס ("מכבסה יפיפיה שלי", "זקוף ת'אוזן", "יחסים מסוכנים", "המלכה", בין השאר) בכיכובו של הצעיר אמריקאי בן פוסטר. פרטים ראשונים ששוחררו לפרסום על התוכנית העשירה של הפסטיבל מבטיחים חשיפות ראשונות של הסרטים הבולטים וזוכי הפרסים מפסטיבלי הקולנוע הגדולים: סאנדנס, ברלין קאן, לוקרנו וונציה – 2015. במסגרת הקלאסית – רסטורציות דיגיטליות חדשות של קלאסיקות קולנועיות מרגשות היישר מקאן וונציה.

בניגוד לתחזיות ושמועות בלתי אחראיות שפורסמו כאן ושם על ידי איצטגנני קולנוע שפיזרו כדרכם ניחושים מניחושים שונים, מניחה עכשיו הנהלת הפסטיבל ובראשה פנינה בלייר המנהלת האמנותית את עיקרי התוכנית הבין לאומית של פסטיבל חיפה. פירוט הסרטים הישראלים המשתתפים בתחרויות השונות כבר פורסם, לראשונה כאן ועכשיו מגיע תורן של המסגרות האחרות.

"התכנית" שיוקרן כאמור בבכורה חגיגית בטקס פתיחת פסטיבל הסרטים הבינלאומי הוא סיפור עלייתו ונפילתו של רוכב האופניים, לאנס ארמסטרונג, העומד במרכז הסרט. ארמסטרונג הפך לאגדה עוד בחייו בזכות הישגיו חסרי התקדים בטור דה פראנס והתגייסותו למאבק במחלת הסרטן (ממנה החלים בעצמו). הוא נחשב לאחד מגדולי הספורטאים בכל הזמנים והיווה מקור השראה למיליוני אנשים. במשך שנים נאלץ להדוף עדויות חוזרות ונשנות על שימוש בסמים אסורים, עד שלבסוף, הצטברות עדויות של רוכבים אחרים ותחקירים עיתונאים, הביאו למפלתו המבישה.

מתוך כוונה לשמור על מעמד הבכורה שלו במסגרת פסטיבלי הקולנוע בארץ וכאחד הפסטיבלים הבולטים בעולם, הפסטיבל של חיפה, מציע חשיפה ראשונה בישראל לסרטים הבולטים מפסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים החשובים, ביניהם:

מפסטיבל סאנדנס 2015: "אני וארל וזאת שעומדת למות" (Me And Earl And The Dying Girl), סרטו של אלפונסו גומז, זוכה פרס חבר השופטים והקהל.

מפסטיבל ברלין 2015 : זוכי פרס הבימוי 2015 :"גוף" (Body) של הבימאית הפולניה מלגוז'טה שומובסקה, בראבו! (Aferim! )של הבמאי הרומני ראדו ג'וד. סרטו של הבמאי הבריטי, פיטר גרינאווי "איזנשטיין בגואנאחואטו" (Eisenstein in Guanajuato) והסרט "בתולה מושבעת" (Sworn Virgin), של הבימאית לאורה ביספורי, בכיכובה של אלבה רורואכר.

המסעמפסטיבל קאן 2015 :"איילים" (Rams) של הבמאי האיסלנדי גרימור האקונרסון  ו"שמש גבוהה" (The High Sun)  של הבמאי הקרואטי, דליבור מטאניץ  זוכי הפרס ב"מבט מסויים",  "חיבוק הנחש" (Mbrace Of The Serpent), של הבמאי הקולומביאני קירו גוארה זוכה הפרס במסגרת שבוע המבקרים, פאולינה (Paulina) של הבמאי הארגנטינאי סנטיאגו מיטרה.- זוכה הפרס במסגרת "השבועיים של הבמאים

סרטים נוספים המגיעים לחיפה מפסטיבל קאן – סרט הפתיחה של קאן, "בראש מורם" (Standing Tall), של הבימאית/ שחקנית עמנואל ברקו בכיכובה של קטרין דנב, סרטה החדש של הבימאית היפנית נעמי קוואסה, "אן" ,(Sweet Red Bean Paste), סרטו  החדש של הבמאי הבלגי ז`אקו ואן דורמל, "הברית הלגמרי חדשה" (The Brand New Testament) וסרטו החדש של הבמאי הליטאי שרונס ברטאס, "שלום לנו בחלומותינו" (Peace To us in Our Dreams).

מפסטיבל מוסקבה 2015: הסרט "גטו" (Enclave), של הבמאי הסרבי גוראן רדובנוביץ, זוכה פרס חביב הקהל.

מפסטיבל קרלובי וארי 2015: זוכה פרס הבימוי, הסרט "אבא" (Babai),של הבמאי מקוסובו ויסאר מורינה וזוכה פרס השחקנית "ביקור בית" (Home Care) של  הבמאי  הסלובקי סלאבק  הוראק ."ההר הקסום" (The Magic ( Mountain, של הבמאית הרומנייה אנקה דאמיין שזכה בציון לשבח וסרט הפתיחה של הפסטיבל "מחוץ לזמן" (Time Out Of Mind) של הבמאי הישראלי אמריקאי אורן מוברמן בכיכובו של ריצ'רד גיר, שזכה בפרס פיברסקי בסאנדנס.

מפסטיבל לוקרנו 2015 : סרטיהן של היוצרות אתינה רייצ'ל טסאנגארי היווניה – "שבאלייה" (Chevalier) וקתרין קורסיני הצרפתייה – "ימי הקיץ" (Summertime). סרטו של חוזה לואיס גרין הספרדי, "האקדמיה של המוזות" (The Academy of Muses) וסרטו האחרון של אוטר יוסליאני הוותיק, שיר חורף (Winter Song).

מפסטיבל  ונציה 2014 / 2015 : זוכה פרס הבימוי 2014: סרטו החדש של הבמאי הרוסי אנדריי קונצ'לובסקי, "לילותיו הלבנים של הדוור" (The Postman's White Nights). מהתחרות הרשמית 2015: סרטו של הבמאי הרוסי אלכסנדר סוקורוב, "פרנקופוניה" (Francofonia), העוסק במוזיאון הלובר בפריז, בזמן מלה"ע השנייה וההקשרים בין אמנות ועיתות מלחמה. "הנהר שאינו נגמר", (Endless River), סרטו של הבמאי הדרום אפריקאי אוליבר הרמנוס. ממסגרות נוספות בפסטיבל: "אמא אומץ" (Courage (Madame, של הבמאי האלג'יראי מרזק אלואש, "חוקי הפשע" (Black Mass ), סרטו של הבמאי האמריקאי סקוט קופר, בכיכובם של ג'וני דפ ובנדיקט קמברבאץ' והסרט "מולדת" ( (Moderland ) של הבמאית הטורקית סנאם טוזן.

סרטים חדשים נוספים של במאים ותיקים שיחשפו בפסטיבל: חוליו מדם עם "אמא" (Mama)  בכיכובה של פנלופה קרוז, סרטה של ננסי מאיירס "המתמחה" (The Intern), בכיכובו של רוברט דה נירו. בילה אוגוסט "לב שקט" (Silent Heart), קרלוס סאורה, "ארגנטינה" (Argentina), טומי לי ג'ונס, "המסע" (The Homesman) , ג'ולי טיימור, "חלום ליל קיץ" (A Midsummer Night's Dream).

עוד מציע הפסטיבל תכנית אנימציה עשירה לכל המשפחה, את "חיפה קלאסיקס"  עם סרטים משוחזרים של צ'פלין, אורסון וולס, פליני, שאברול, ויסקונטי ואלם קלימוב. סינמארט – סרטים על אמנות ותוכנית סרטים מטורפים בחצות.

הרבה סרטים והרבה מה לראות בחיפה, גם השנה.

רוצה לשתף ?