ישראלים בטורונטו – מירי רגב תאהב ?

שלושה ימים לפני ראש השנה שלנו יפתח בטורונטו בפעם ה – 40 הפסטיבל היוקרתי לקולנוע, אחד החשובים ביותר ביבשת אמריקה, מצפון ועד דרום. הקולנוע הישראלי יהיה מיוצג השנה עם נבחרת של חמישה סרטים שישנעו את הסיפור הישראלי באופן שאינני בטוח יערוב לטעמם של קברניטי התרבות החדשים שלנו. אבל מה שרואים משם לא תמיד רואים מכאן, וכך יעלו ויבואו על המסך הקנאדי סרטיהם של עמוס גיתאי, יעל קיים, עידו הר, דנאי אילון ומרסין וורונה.

"רבין היום האחרון" של גיתאי יגיע לטורונטו אחרי הקרנת הבכורה בפסטיבל ונציה ויוקרן אמנם לא במסגר המרכזית אלא ב" Masters program ", מסגרת המיועדת להקרנת עבודותיהם של במאים ידועי שם. הסרט שנפתח בסצנת הרצח בכיכר ב 4 בנובמבר עוקב ומביא במקביל את סיפוריהן של הדמויות השונות ביומו האחרון של יצחק רבין, משעות הבוקר המוקדמות ועד לרגע מותו. סוכני האבטחה, היועצים הפוליטיים, הפנאטים הדתיים, הרוצח וקרבנו. בסרט משולבים קטעי ארכיון, צילומי חובבים, קטעי חדשות וסצנות מבוימות. בסרט משתתפים יותר מ- 70 שחקנים, ביניהם: יצחק חזקיה, מיכי ורשביאק, פיני מיטלמן, יוגב יפת, עינת ויצמן, רותי אסרסאי, מלי לוי, דליה שימקו, יעל אבקסיס לירון לבו, מרדכי שפיגלר, אמנון רכטר, תומר סיסלי, אלדד פריבס, גדליה בסר ורבים אחרים.

ההר
"ההר"

גם "ההר", סרטה של יעל קיים מגיע מוונציה ויוקרן במסגרת Discovery section"  ", מסגרת המיועדת לגילוי כשרונות צעירים ומבטיחים. הסרט, שהוא קופרודוקציה ישראלית דנית מביא את סיפורה של אישה המתגוררת עם בעלה וילדיה בבית הקברות היהודי בהר הזיתים. הבדידות במקום בו היא חיה ועבודות הבית הבלתי נגמרות, מובילות אותה לטיולים בהר. באחד משיטוטיה, היא נחשפת במקרה לסצנה לילית המתרחשת במעלה ההר. היא חוזרת ויוצאת בלילות ועולמה הולך ומתערער. בתפקידים הראשיים כאן שני קליין ואבשלום פולק.

"פרינסס שאו"
"פרינסס שאו"

הפסטיבל הקנאדי מציע מסגרת מיוחדת גם לסרטים תעודיים המשתתפת בתחרות הרשמית של טורונטו וכאן יוקרן "פרינסס שאו", סרטו של עידו הר. הסרט מציג את סיפורה של סמנתה, זמרת בת 38, העובדת למחייתה כמטפלת סיעודית בבית אבות ומתגוררת לבדה בשכונת עוני קשה בניו- אורלינס. אופיר קותיאל, קותימן, מוזיקאי ישראלי המתגורר בקיבוץ בדרום, מגלה את השירים של סמנתה בחיפושיו אחר זמרות אנונימיות  שהעלו לרשת שירים שכתבו. הוא עוטף את שיריה בסימפוניות אודיו-ויזואליות עשירות, המורכבות מקטעים מוזיקליים שאנשים מכל העולם העלו ליו-טיוב והופך אותם ליצירה חדשה שעומדת להיחשף בפני מיליוני גולשים.

באותה מסגרת יוצג גם "פה ולא שם" סרטה של דנאי אילון, בתו סופר והעיתונאי של העמוס אילון . הסרט, השלישי בטרילוגיה המשפחתית. במשך 3 שנים תיעדה אילון את בן זוגה ואת שלושת ילדיהם ויצרה פורטרט כן ואינטימי, שמציג את חיי המשפחה בתוך מציאות של הקצנה חברתית ופוליטית. באמצעות עדשת המצלמה היא חושפת בצורה אמיצה ומורכבת את הקשיים שחווים בעלה ושלושת בניה בניסיון למצוא בית. מהסרט עולה תמונת מראה מכאיבה ופצועה של מציאות ישראלית עכשווית.

והסרט החמישי הוא " DEMON " קופרודוקציה ישראלית פולנית של  מרסין וורונה . איתי טיראן בסרט הדובר אנגלית, פולנית ויידיש בסיפור על חתן ששמחת חתונתו נקטעת לפתע.

 

 

רוצה לשתף ?