יש בחיפה פסטיבל 2 – הקולנוע הבין לאומי

אנשי פסטיבל חיפה ממשיכים לטפטף את תוכנית הסרטים שלהם לאירוע הקרוב בסוכות וממה שהתפרסם עולה שגם השנה הפסטיבל מציף אותנו בסרטים נפלאים, מיטב התוצרת הקולנועית העולמית המרופדת בזוכי הפסטיבלים הגדולים והיוקרתיים בעולם. הפסטיבל השנה מציע, במסגרות השונות שלו, למעלה מ 200 סרטים של המייסטרים הגדולים הפועלים בעולם לצד סרטי ביכורים מעניינים שמצביעים על הכיוונים והכשרונות שיתפרסמו בשנים הקרובות.

בשלוש תחרויות בין לאומיות יחשפו הסרטים הללו "כרמל", "עוגן הזהב לקולנוע ים תיכוני" ו"בין יהדות לישראליות" ולצידם מסגרת מרתקת של  סרטים קלאסיים שזכו לדיגיטציות וכאלה שמעלים זיכרם של במאים שהלכו לעולמם.

להלן כמה מהסרטים המומלצים שראיתי בפסטיבלים השנה ולצידם סרטי האיכות האל מותיים המוצעים בחיפה.

"הסטודנט" הוא סרט המרשים (והארוך) של הבמאי הרוסי קיריל סרברניקוב שמטיח בפנינו טענות על הקלות וחוסר החשיבות שמעמידה הסביבה מול ההתחרדות שמאיימת להרוס את הבסיס של החברה המודרנית  על ערכיה ועקרונותיה. זהו סיפורו המדיר שינה של תלמיד תיכון רוסי שעקב טילטולי נפש של התבגרות ומצוקה אישית הופך את הברית החדשה לטקסטבוק של התנהלותו, והוא כופה את האמונות שלו על אמו החד הורית, על התלמידים בחברתו, על בית הספר – בקיצור על כל המערכות המקיפות אותו. סרט נפלא, אקטואלי ומצמרר.

"אמריקן האני" סרטה של הבמאית האנגליה אנדריאה ארנולד ("דרך אדומה")  סרט שנמתח לא רק לאורכה של דרום מערב ארה"ב, אלא גם לאורכן של כמעט שלוש שעות בהן עוקבת הבמאית האנגליה אחרי צעירה אמריקאית שברחה מהביית והיא מצטרפת לקבוצת צעירים הנודדת בין הערים הקטנות ומנסה למכור מנויים של מגזינים. סרט שזכה להרבה אהדה בקאן השנה.

"בגרות" סרטו המעניין של הרומני כריסטיאן מונג'ו ("ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים", "מעבר לגבעות") המתנגח בשחיתות הבורגנית ברומניה של היום. צעירה העומדת לפני מבחן חשוב בדרכה ללימודים באנגליה מותקפת באכזריות ערב הבחינה, מה שמעמיד בסימן שאלה את יכולתה לעבור אותה בהצלחה. אביה, המקושר היטב מפעיל את השפעתו ומושך בחוטים. מונג'ו יזכה למחווה מיוחדת בפסטיבל השנה.

"היא" הוא סרטו החדש של הבמאי ההולנדי פול וורהובן שלוקח את איזבל הופרט למסע מרתק של משחק בסיפור על אשת עסקים מצליחה שיוצאת לחפש את מי שאנס אותה במבצע בלשי מהפנט. הופעה בלתי נשכחת של השחקנית הצרפתיה.

"הנערה האלמונית" סיפורה של רופאה צעירה שגופת נערה שחורה נמצאת מוטלת לא רחוק מסף הקליניקה שלה, נערה שצלצלה בדלת בבקשת מחסה שלא נענתה בזמן. הרופאה, רדופת רגשי אשמה מחליטה לצאת ולברר מה קרה לאותה נערה, מה היה שמה ולרשום אותו על הקבר האלמוני שלה. זוהי דרמה טבולה בחסד אנושי ובמחוייבות אישית של אדם לחברו מה שלא תמצאו הרבה בסרטים של הדארדנים.

"חלומות מתוקים" של הבמאי האיטלקי הוותיק מרקו בלוקיו מחזיר אותו ואותנו לנושא אהוב עליו – היחסים של ילד לאמו, כאן אם אותה איבד בילדותו שחסרונה מעיב על המשך חייו, גם כבוגר.

את רשימת הסרטים הקלאסיים המוצעת כאן כדאי לבלוע ללא היסוס. 40 שנה ל'נהג מונית' (Taxi Driver), שביים מרטין סקורסזה. עותק חדש ומשוחזר של הסרט האיקוני. ג'ודי פוסטר כזונה בת 12 ותפקיד בלתי נשכח של רוברט דה נירו.

'נשף מכבי האש' ((The Firemen's Ball, סרטו של מילוש פורמן, שהוחרם ונגנז על ידי השלטונות הסובייטים. ראן (Ran), יצירת המופת הקולנועית של אקירה קורוסאווה, גדול במאי יפן.

מחווה לבמאי רוברט ברסון, עם הכייס (Pickpocket), מאבני הדרך של הקולנוע הצרפתי המודרני וכסף (Money), יצירת המופת האחרונה שביים ב-1983.

להתראות בונפרטה (Adieu Bonaparte), של יוסוף שאהין, חלוץ הריאליזם החברתי בקולנוע המצרי. הגן של פינצי קונטיני (The Garden of the Finzi-Continis), יצירת המופת זוכת האוסקר של ויטוריו דה סיקה, גדול במאי הניאו-ריאליזם האיטלקי  הלילות של זייאנדה- רוד (The Nights of Zayandeh-Rood), של הבמאי האיראני הגולה מוחסן מחמלבאף, שפתח את המסגרת הקלאסית בפסטיבל ונציה, השנה. 'רכבות נשמרות היטב' ((Closely Watched Trains, במלאות 50 שנה לסרטו הארוך הראשון, זוכה האוסקר, של הבמאי הצ'כי ירז'י מנזל.

פסטיבל חיפה נפרד מהשחקן והקומיקאי ג'ין ווילדר (1933-2016) ומציין את יום הולדתו ה-90 של הבמאי מל ברוקס, בהקרנת אחד מסרטיהם הגדולים 'אוכפים לוהטים' (Blazing Saddles) מ-1974. פרידה מהבמאי האיטלקי אטורה סקולה (1931-2016) תצוין עם סרטו 'יום מיוחד' (A Special Day), מ-1977, בכיכובם של סופיה לורן ומרצ'לו מסטרויאני ופרידה מז'אק ריווט (1928-2016), בהקרנת עותק חדש ומשוחזר של פריס שייכת לנו, (Paris Belongs to Us).

הקולנוע הרומני שזוכה בשנים האחרונות לפריחה ועיניין בפסטיבלים בעולם מגיע גם הוא הנה עם כמה נציגים, זולם מונג'יו: כלבים (Dogs), בימוי: בוגדן מיריקה,  פרס פיפרסקי ,מבט מסוים, קאן 2016. מחוץ לחוק (Illegitimate), בימוי: אדריאן סיטארו, פרס אמנות הקולנוע, פורום, ברלין 2016. לבבות מצולקים ((Scarred Hearts, בימוי: ראדו ג'ודה (בראבו!), המבוסס על כתביו האוטוביוגרפיים של הסופר והמשורר היהודי-רומני מקס בלכר. פרס מיוחד של חבר השופטים, לוקרנו 2016.

גם הקולנוע הטורקי החדש המעניין יזכה למחווה מיוחדת. בתכנית יוקרנו  7 סרטים (במסגרות שונות) חדשים ונבחרי כל הפסטיבלים החשובים של השנה. התכנית תלווה במשלחת של יוצרים, שיקיימו דיאלוג עם הקהל ושולחן עגול עם יוצרי הקולנוע הישראלי

עולם גדול גדול (Big Big World), של הבמאי ריאה ארדם, (פרס מיוחד של חבר השופטים HORIZONS ,ונציה 2016), מהקולות הייחודיים בקולנוע הטורקי, העוסק במהות האנושיות והיתמות. ספקות (Clair Obscur),של הבמאית יסים אוסטאוגלו, (טורונטו 2016), העוסק במעמדן של נשים בטורקיה. מטלית אבק (Dust Cloth), סרט הביכורים של הבמאי אהו אוזטורק (ברלין ואיסטנבול- פרסי הסרט הטוב, השחקנית והתסריט). ראוף (Rauf), סרט הביכורים של הבמאים באריס קאיה וסונר קאנר (ברלין, סופיה- פרס פיפרסקי, איסטנבול – פרס מיוחד של חבר השופטים). הקור של קלאנדר ((Cold of Kalandar, של מוסטפה קארה (פרס הבימוי טוקיו, פרסי הבימוי, השחקן, הצילום והעריכה, איסטנבול 2015). זיכרונות של הרוח ((Memories of the Wind, של הבמאי אוזקאן אלפר, בצילומו המרשים של אנדריאס סינאנוס, צלמו של אנגלופולוס. גחלת (Ember), של הבמאי הוותיק זאקי דמירקובוץ (תחרות בינ"ל, איסטנבול 2016).

סקציה ייחודית תוקדש לסרטים על אמנות ובה הסרטים: דיוויד לינץ': אמנות החיים ( David Lynch: The Art Life), מבט נדיר אל חייו והעולם האפל של ילדותו של הבמאי הגאון (ונציה 2016). הרולינג סטונס: מסע באמריקה הלטינית ((The Rolling Stones Ole Ole Ole: A Trip Across Latin America, הצצה אל מאחורי הקלעים במהלך מסע הופעות של הלהקה האגדית בדרום אמריקה. הצד האחר: צילומי הפורטרט של אלזה דורפמן (The B-Side: Elsa Dorfman’s Portrait Photography), בבימויו של ארול מוריס (ערפל המלחמה), מגדולי הדוקומנטריסטים כיום, המציג פורטרט של הצלמת היהודייה-אמריקאית האגדית, שתצלומי הפולארויד הגדולים שלה, כללו גם את חבריה בוב דילן, אלן גינסברג וג'ונתן ריצ'מן (טורונטו 2016). קראתי לו מורגן (I called Him Morgan), המתעד את יחסיהם של לי מורגן, מחצוצרני הג'אז הבולטים בשנות ה-60 ואשתו הלן שירתה בו למוות במהלך הופעה במועדון בניו יורק (ונציה, טורונטו 2016).

אסופת סרטים על תרבות האוכל, סרטי חצות על האימה שבהם, סרטי אנימציה לכל המשפחה ומסגרת זעירה ומענינת שבה יועמדו זה לצד זה הסרטים גלים גבוהים ((Bigger Splash, (ונציה, בוסאן, לונדון), עיבוד של הבמאי לוקה גואדאנינו לסרט הקלאסי "הבריכה", בכיכובם של טילדה סווינטון, רייף פיינס ודקוטה ג'ונסון והסרט המקורי בכיכובם של אלן דלון ורומי שניידר.

פסטיבל הסרטים בחיפה, חול המועד סוכות, 15-24 באוקטובר, החגיגה מתקרבת.

http://www.haifaff.co.il/

רוצה לשתף ?