פסטיבל פרינט סקרין 2018 – Fake It/Make It . סולם אורשר

Let's Face It, אבל העולם משתנה מהר יותר מהטיעונים לתגובה של צד זה או אחר של המעורבים. בייחוד כשמדובר על חדירת התווך הדיגיטאלי החורך את זה של הפילם בדרך להשמדה סופית. קרבות האיתנים הנערכים מאחורי הקלעים התפוצצו למלחמת גלדיאטורים – קינג קונג נגד גודזילה אם תרצו, בפסטיבל קאן הקודם ובאו לידי ביטוי כבר במהדורה האחרונה. המארגנים הדירו כזכור מהתחרות את הסרטים שהופקו והופצו ע"י ענקי מדיה מתנפחים כמו נטפליקס ואמזון ואלה, כתגובה הפנו את הגב לפסטיבל שהיה עד עכשיו הגדול והחשוב בעולם ובאיבחת בעיטת ישבן ערערו את מעמדו. מסתבר שבסדר החדש אפשר להגיע לכל העולם גם לא דרך המסכים הנוצצים של חוף התכלת.

העת החדשה, וחדירה משמעותית יותר ויותר של סרטים המופקים ומופצים ברשתות הדיגיטאליות שהביאו לבריאתם של פורמטים חדשים חדרה גם לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שהנהלתה החליטה לאחרונה לכלול במסגרת תחרות הטלוויזיה גם ז'אנר מתפתח במהירות שאי אפשר להתעלם ממנו של "סדרות רשת". זה אמנם פורמט שעדיין לא עוצב לחלוטין (וגם העקרונות לבנית פרס הקטגוריה עדיין לא סוכמו סופית) אבל יש לו נוכחות אמפירית גוברת ווהולכת והוא משמש כלי קיבול לכשרונות צעירים, לתרבות צפיה שונה ולערכים נראטיביים ואסתטיים המותאמים לצופים של המאה ה -21.

בדיוק בשל הזחילה הרועמת הזאת של עולם אמנות והתרבות הדיגיטאלית לעולם הקולנוע והטלוויזיה שלנו יש חשיבות גדולה להכיר את המרכיבים, לטוב ולרע של תווך חדשני זה וניתן יהיה לטעום ממנו בפסטיבל " Print Screen 2018 " שיפתח בשבוע הבא במדיטק בחולון. המארגנים מגדירים את המפעל השנתי שלהם, כבר השנה השמינית בה הוא נערך כ"פסטיבל הרב תחומי הגדול בישראל" והוא יכלול במסגרתו מעל 60 עבודות, מיצגים, מיצבים, תערוכות, מופעי סאונד
ופרפורמנס טכנולוגים, סרטים, יריד אמנות אינטרנטי, מופעי חוצות, ופעילויות לכל המשפחה. בחלקם של המופעים יהפוך הקהל לשותף פעיל ולחלק חשוב ביצירה.

הנושא מרכזי שיעסוק בו הפסטיבל הוא "Fake It/Make It"  במפגש שבין העולם הוירטואלי-הדיגיטלי לבין העולם הפיזי מציאותי. בעידן בו הטכנולוגיה הדיגיטלית מתפתחת והאלגוריתם בורא עולמות ויזואליים מזויפים, אנחנו מוצאים עצמנו נתונים למניפולציות אינסופיות אשר נשענות על סילוף והטעיה מוכוונת. מה בין יצירה לזיוף – בין יצירתיות לרמאות- בין מציאות לאשליה ובין פנטזיות להעמדת פנים ? הקשר לטלוויזיה ולמדיה החברתיות ברור וידוע, אך גם הבסיס לחלק גדול מעולם הקולנוע. זה הבורא עולמות מקבילים ויוצר במודע מציאות שלא תמיד מציגה "אמת בפרסום". וכך, במקביל למיצגים רבים בתחומי הפרפורמנס ומיצגים חוצי גבולות אמנותיים, היברידיים בלשון מודרנית ממפגשי סטאנד אפ ועד מופעי מחול שמגיעים מכל העולם יבוא לידי ביטוי גם הממשק המעניין את אנשי הקולנוע, הטלוויזיה והניו מדיה שלנו.

למשל  "Late Shift" סרט אינטראקטיבי קולנועי מהראשונים בעולם באורך מלא: מאט, סטודנט חכם, חייב להוכיח את חפותו לאחר שנקלע בניגוד לרצונו לשוד של בית מכירות פומבי בלונדון. גורלו נתון בידי הקהל, שמחליט כיצד לפעול למען גיבור הסרט. ההחלטות הקולקטיביות של הקהל מפצלות את הסרט לעשרות כיוונים אפשריים ולסוף אחד מתוך שבעה סופים.

"שארית" בכורה ישראלית לסרטו הראשון באורך מלא של האמן הישראלי-אמריקאי-גרמני עומר פאסט, סרט שהוקרן בבכורה עולמית במוזיאון ה-MoMA בניו יורק והוא עיבוד לספרו של טום מק'רתי.

"The World is Mine"  בכורה ישראלית לסרטה של אן אורן על האטסונה מיקו, ההולוגרמה היפנית וכוכבת הפופ הווירטואלית הראשונה בעולם.

The Seasteaders""  בכורה ישראלית לסרטו הדוקומנטרי של היוצר הגרמני דניאל קלר, שעקב אחר קבוצת אנשים שיזמה בנייה של איים מלאכותיים בלב ים, באזורים שאינם שייכים לאף מדינה, כדי להתחמק מאחריות לפשעים ולתשלום מס. קלר הסכים לתת לקבוצת היזמים את חומרי הגלם של הצילומים, ולאחר שראו שהסרט מבקר את מעשיהם החליטו לערוך את חומרי הגלם בעצמם ויצרו סרט משלהם. בפסטיבל יוצגו שתי הגרסאות ותתקיים שיחה עם הבמאי.

"פחד ותיעוב בלאס וגאס"  – הקרנה מיוחדת לציון 20 שנה לסרטו של טרי גיליאם, עם ג'וני דפ, בניסיו דל טורו וטובי מגווייר. זוהי דרמה הזויה ומסוממת המבוססת על ספרו המצליח של האנטר ס. תומפסון. העיתונאי ראול דיוק ועורך הדין שלו, ד"ר גונזו נוסעים במכוניתם הפתוחה דרך מדבר מוהאבי בדרכם ללאס וגאס במטרה לסקר תחרות אופנועים. ברשותם מזוודה גדולה המכילה סמים. כאשר השניים לא מפסיקים לצרוך סמים, ההשפעה ניכרת לעין והשניים הורסים את חדר המלון שלהם. בניסיון להימנע מתביעות נזיקין בורחים השניים ודיוק מנסה לחזור ללוס אנג'לס. אולם אחרי מפגש עם שוטר מחליט דיוק לחזור לעיר החטאים וגאס ולהתמסר לחלוטין לעולם הסמים והפנטזיה.

"המנקים" של הנס בלוק, מוריץ ריזנוויק, סרט שנראה כמו פילם נואר משובח, אך שום דבר בו אינו בדוי: זוהי רק המציאות המוכרת שמתגלה פתאום כאפלה. בבניין משרדים אפור במנילה יושבים גברים ונשים המקדישים שעות מזמנם לביצוע העבודה השחורה של האינטרנט: סינון תכנים ברשתות החברתיות. החוקים לכאורה פשוטים, אך יישומם דורש תעצומות נפש. אחרי הכל, איש אינו שש להתבונן יום אחר יום בהוצאות להורג נוסח דאעש, מקרים של פגיעה עצמית ופורנוגרפיה שצולמה בכפייה. גיבורי הסרט התיעודי העוצמתי והחשוב הזה מעידים על הקורבן הנפשי שהם מותירים על מזבח האינטרנט. מתוך עדויותיהם עולה בהדרגה תמונה מורכבת וביקורתית של גוגל, פייסבוק וחברותיהן: התיימרותן לשרטט מחדש את גבולות חופש הביטוי נחתמת לא פעם בבריאת מציאות בלתי נסבלת.

סרט הנעילה של הפסטיבל יהיה "Sorry to Bother You", סרטו של בוטס ריילי בכיכובם של לקית' סנפילד, טסה טומפסון, ארמי האמר, ג'רמיין פאולר שיוקרן כאן בבכורה ישראלית. זהו אחד הסרטים המדוברים והמפתיעים של השנה שזכה להצלחה בסאנדנס ובSXSW. בחור שחור כבן 30 שעובד בטלמרקטינג הופך לעילוי בעולם המכירות ומצטרף לחלק מקבוצה עילית שמוכרת דברים מוזרים ולא בהכרח מוסריים למרבה במחיר. השינוי במעמדו וגם באישיותו של קסיוס משפיע רבות על חברתו, דטרויט, אמנית ופרפורמרית עצמאית, אשר שוקלת מחדש את מערכת היחסים עם קסיוס. העניינים מסתבכים מאוד (והופכים להזויים) כאשר קסיוס פוגש את סטיב ליפט, בעל חברה אופטימי שתחביביו כוללים הסנפת קוקאין, אירוח אורגיות, להיות בוטה וגס ורוח ולשמור על אופטימיות במקביל להכל.

הפסטיבל יתקיים ב  31.10.18 –  3.11.18במתחמי המדיטק בחולון. כתובת האתר https://www.printscreenfestival.com/

רוצה לשתף ?