קולנוע ישראלי בפסטיבל הסרטים השנתי בחיפה

בבוא ספטמבר אמנם הילדים חוזרים לבתי הספר ולגנים, הסבתות והסבים מקפלים את ערכות החרום שלהם וכולם מחכים לראש השנה שיבוא, אבל זה גם האות להתחלת השלב האחרון של ההכנות לקראת פסטיבל הסרטים הבין לאומי השנתי בחול המועד סוכות בחיפה. הפסטיבל שמציע סלסלה עמוסה מאוד של הקולנוע העולמי בשנה האחרונה וגם פירות טריים מאוד של הקולנוע הישראלי יציין השנה את המהדורה ה – 32 שלו.

השנה, מספרים לנו המארגנים יוקרנו בפסטיבל 85 סרטים ישראלים חדשים , 13 מהם סרטים ישראלים עלילתיים חדשים- מתוכם 11 סרטים ישתתפו בתחרויות הרשמיות ו-14 סרטים ישראלים תיעודיים חדשים- מתוכם 12 סרטים בתחרות הרשמית. בנוסף מציע הפסטיבל 48 סרטים קצרים וסרטי אנימציה ו- 10 סרטי יצירה צעירה שישתתפו השנה במסגרות התחרותיות השונות בפסטיבל.

תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי:

אנטנה – Antenna  בימוי: אריק רוטשטיין, משחק: גילה אלמגור, אלכס פלג, ישי גולן, מיקי לאון,מיכאל אלוני
יהושע, ניצול שואה בן 80, מגלה בוקר אחד שעל גג ביתו, בית דו-משפחתי, הותקנה אנטנה סלולארית. מתברר ששכנו השכיר את החצי שלו בגג המשותף לחברות הסלולר! יהושע חש שנעשה לו עוול נוראי. הוא מאמין שכל תחלואיו וכאביו הרבים הם בגלל הקרינה מהאנטנות, מתחיל לחוש באובססיביות את הקרינה בכל מקום ומפתח הפרעה רודפנית שהולכת ומחמירה. הוא יוצא למלחמת עולם בשכנו המנוול.

בין העולמות – Between Worlds,  בימוי: מיה חטאב, משחק: מריה זריק, מאיה גסנר, יורם טולדנו
סרטה הארוך הראשון של מיה חטאב עוסק בנושאים של אמונה, אמת וקבלה. שתי נשים המגיעות מעולמות שונים נפגשות בבית חולים רגע אחרי פיגוע בירושלים. כשהןמתקרבות, האחת עושה הכל כדי להסתיר את זהותה. היא יודעת שעולמן הולך להשתנות.

הפורצת- The Burglar, בימוי: הגר בן אשר, משחק: ליהי קורנובסקי, רונלד זרפלד, סנדי בר
אמא הולכת, בלי לומר מילה ומותירה את ילדתה בת ה- 17 לשרוד את החיים לבד. היא משאירה מאחוריה חובות, בדידות, ושברון לב. וכמו להחמיר את המציאות, פורצים לביתה, ומשמידים בו הכל. אלא שהתהום הנפערת בשל המאורע הזה, שולחת אותה למצוא זהות וחיים איפה שאסור.

לא פה, לא שם – In Between, בימוי: מייסלון חמוד, משחק: מונא חוה, סאנא ג'ממאליה, שאדן קנבורה, מחמוד שלבי, הנרי אנדראוס, אחלאם כנעאן, איימן סוהיל דאו, ריאד סלימאן, סוהיל חדד, חאולה דיבסי
זהו סרטה הארוך הראשון של מייסלון חמוד. בדירת שותפות בתל אביב נפגשות לילא, סלמה ונור, שלוש צעירות פלסטיניות ישראליות, החיות הרחק מעיני החברה הערבית המפקחת על צעדיהן ובלב החברה הישראלית הליברלית שלעולם תגדיר אותן כאזרחיות סוג ב׳. סצנת האנדרגראונד הפלסטינית בלב תל אביב, משמשת מרחב פעולה חדש לבדיקת גבולות החופש שהן תובעות לעצמן. בתוך הדואליות המצמררת, היומיומית, בין שמרנות חברתית וחיים משוחררים מעול המסורת, מצטלבים שלושה סיפורים שונים לכדי גורל משותף אחד.

לב שקט מאד – Quiet Heart A, בימוי: איתן ענר, משחק: אניה בוקשטיין, ג'יורג'יו לופאנו, ליאור ליפשיץ, אורי גוטליב, רונה לי שמעון, עירית קפלן, לודי בוקן, יואב לוי, גילת אנקורי.
נעמי, פסנתרנית תל אביבית שברירית, עוברת לגור בשכונה ירושלמית מתחרדת. שמחה, ילד חרדי בעל כישרון מוזיקלי רב, מאמץ את נעמי כמורה לפסנתר ובכך מפיג את המתח הראשוני בינה לבין השכנים החרדים. מפגש מקרי עם פבריציו, נזיר איטלקי רב קסם, נגן עוּגב בכנסייה סמוכה, מסבך את נעמי ושמחה עם קבוצה של קיצונים.

לעבור את הקיר – Through the Wall, בימוי: רמה בורשטין, משחק: נועה קולר, עמוס תמם , עוז זהבי, דפי אלפרן, רוני מרחבי, עירית שלג
מיכל חזרה בתשובה לפני 12 שנים ועדיין לא נישאה. אחרי שנים של ניסיונות שידוך כושלים היא סוף סוף מוצאת חתן. אלא שחודש לפני התאריך המיוחל, בעיצומה של ארוחת הטעימות, הוא חוזר בו ומבטל את החתונה.מיכל מסרבת לשוב למסלול המוכר והמתיש של פגישות השידוכים, הציפיות והאכזבות ומחליטה, כנגד כל הסיכויים, להותיר את מועד החתונה על כנו: "יש לי אולם, יש לי שמלה, קטן על אלוקים להמציא לי חתן"

מדינת הגמדים- Land of the Little People, בימוי: יניב ברמן, משחק: ליאור רוכמן, עמית הכטר, עידו קסטלר, מישל פרוז'נסקי, עופר חיון, מאור שוויצר
זהו סרטו העלילתי הארוך הראשון של יניב ברמן. סיפורם של ארבעה ילדים בגילאי בית ספר יסודי, המתגוררים בשכונה של אנשי קבע. לחבורה הזו, יש מחנה סודי בשטחו של בסיס צבאי נטוש. המחנה הוא מבנה אבן ישן ורעוע ובתוכו באר עתיקה. הילדים מאמינים שבתוך הבאר שוכנת מפלצת ועליהם להאכיל אותה בקורבנות ציד בכדי שלא תטרוף אותם. כשפורצת מלחמה, הם חוזרים אל המחנה שלהם ומגלים שני חיילים עריקים אשר מסתתרים בשטחו. מכאן מתחילה מלחמה בין הילדים המבקשים להשיב לידיהם את המחנה, לבין החיילים, המחפשים בו מקלט.

מלחמת 90 הדקות – The 90 Minute War, בימוי: איל חלפון, משחק: משה איבגי, נורמן עיסא, דאטלף באק, אלכסנדר ברטה, פאולה פדרגל, פפה רפזוטה, הארלד רדמר, טורסטן קניפרץ
זהו זה, הסכסוך הישראלי-פלסטיני הגיע לסיומו. אחרי עשרות שנות מאבק דמים, ורגע לפני פרוץ עוד גל של אלימות, נמצא הפתרון המושלם: משחק כדורגל. משחק אחד שיכריע, מי נשאר ומי יחפש מולדת חדשה. ההכנות, המשברים והדרמה בדרך למשחק המכריע: מחדרי הישיבות במשרדי התאחדות הכדורגל העולמית  ועד למטבח של מנהל האצטדיון המארח בפורטוגל. קומדיה פוליטית זו בועטת את הסכסוך המתיש, למקום הראוי לו.

נמל בית – Home Port, בימוי: ארז תדמור, משחק: יורם חטב, שמיל בן ארי, לירון בן שלוש, אנה דוברוביצקי, שרון אלכסנדר, יעקב, דניאל, אייל רוזאלס, אייל סלמה, אודי פרסי
אהרון, מהנדס אוניות, חוזר ליבשה אחרי 30 שנה בים, בתקווה להתקרב מחדש למשפחה ממנה התנתק ולחיות סוף סוף חיים נורמאלים. הוא מקבל עבודה ניהולית בנמל אשדוד ומתעמת עד מהרה עם רחמים אזולאי, גיבור מעמד הפועלים. אזולאי מנסה להגן על העולם שבנה עבורו ועבור אנשיו אל מול השינויים הקורים סביבם. דרמה חברתית ספוגת שמש ויצרים.

עניינים אישיים – Personal Affairs, בימוי: מהא חאג', משחק: עאמר חליחיל, דוריד לידאווי, מחמוד שוואהדה, סנאא שוואהדה,מייסא עבד אלהאדי, חנאן חילו, זיאד בקרי, ג' יהאן דירמרקוליאן
סרט הביכורים של הבמאית, התסריטאית והמנהלת האמנותית מהא חאג'. נצרת, ימינו. זוג מבוגרים חי בעייפות, לקצב שגרת היומיום. בצד השני של הגבול, ברמאללה, בנם טארק מבקש להישאר רווק נצחי, בתם עומדת ללדת, בעוד בעלה מקבל הצעה לשחק בסרט והסבתא מאבדת את שפיותה. בין מחסומים וחלומות,הוללות ופוליטיקה,חלק רוצים לעזוב,חלק להישאר, אבל לכולם יש עניינים אישיים לפתור.

התחרות בין יהדות לישראליות:

אנשים שהם לא אני- People That Are not Me  בימוי: הדס בן ארויה, משחק: הדס בן ארויה, יונתן בר-אור, מאיר טולדנו
ג'וי לא מצליחה להשתחרר מהאקס שלה, אבל היא גם לא מצליחה באמת להתאהב בבחור החדש, ובינתיים היא לא מפסיקה לשכב עם בחורים שהיא לא מכירה. זה סיפור על צעירים תל אביביים שכמהים לאינטימיות ומתים מפחד מאינטימיות. שמדברים בלי סוף, אבל דבר שהם אומרים אינו אותנטי. זהו סרטה העלילתי הארוך הראשון של הדס בן ארויה.

קולנוע ישראלי עלילתי – אירועים מיוחדים מחוץ לתחרות: 

הוקרה לבמאית מיכל בת אדם בהקרנת בכורה עולמית לסרטה החדש  הדרך לאן – The Road to Where, משחק: שרון אלכסנדר, לנה אטינגר, יגאל שדה, שירי גולן, משה מזרחי, ליאת גורן, הילה פלדמן, ישי גולן, אקי אבני, מאיה נתיב

יפו 1948. בית מגורים על יד הים, שנעזב בבהלה על ידי דייריו הערבים, הופך להיות ביתם של יהודים ניצולי שואה, שהצליחו למלט נפשם מהתופת באירופה. מתוך המולת הקיום היומיומי ובצל הסכסוך המתמשך בין שני העמים, עולה זעקה נואשת לאהבה. מיכל בת-אדם אורגת פואמה אפית, שנעה על ציר הזמן בין עבר והווה ומעלה תהיות על מהות הקיום שלנו.

גיבורה – Heroine, בימוי: עטרה פריש, חלי הרדי, יסמין שרייר-עוזרי, שירה פיורסקי, שירה פורת, משחק: גילי בית הלחמי, רוית דור, שיר אברמוב, הילה שלו, שרון פרידמן, קאי פקר, אלונה איב, סופיה אוסטריצקי, נעמה פרייס, יעקב זדה דניאל, סיון מסט, מרגושה ליפסקה

סרט באורך מלא המאגד בתוכו חמישה סיפורים עלילתיים קצרים שנכתבו ובוימו על ידי חמש במאיות. כותרות הסרטים הן מקצועה של הדמות הראשית: המפקדת, החשפנית, הבמאית, האחות והבייביסיטר. בניגוד למצג השווא הרווח, לא כל הנשים עסוקות במערכות יחסים בלבד, לא בקולנוע, ולא בחיים. לדמות האישה הקולנועית החדשה יש מקצוע או עיסוק והוא אינו מתפקד כקישוט, הוא לב ליבו של הפרויקט, בלתי ניתן להפרדה מהחיים, מהאישה עצמה.פסיפס חד פעמי, מעורר עניין ובעיקר אקטואלי, של נשים ובחירותיהן האישיות בישראל של שנות האלפיים.

תחרות הקולנוע הישראלי התעודי:

אצל ישו אין אופנועים – איתן חריס, דינג' – ארתור אברמוב, ההמתנה לחיים – הסיפור של אמיר פרישר גוטמן – ציפי ביידר, הרבה גוונים לשחור – לוי זיני, השמוניסטים – לינה צ'פלין, חזיר בארץ הקודש – חן שלח, ליליאן לוי. משוררת – אילן פלד, יאיר קדר, מרוסיה באהבה – שירי שחר, נשות החופש – עביר זייבק חדאד, פיתוי בע"מ – ענת וובנובוי פלסטינים ברשת – ענת תל מנדלוביץ, שאריות – ורד ירוחם, אורן רייך.

קולנוע ישראלי תיעודי – אירוע מיוחד מחוץ לתחרות 

מעבר לניסטרו – חלק א' וחלק ב' – בוריס מפציר

התחרות לסרטים קצרים וסרטי אנימציה -48 סרטי סטודנטים וסרטים עצמאיים קצרים וסרטי אנימציה ישתתפו בתחרות.

התחרות ה-12 ליצירה צעירה – תחרות ארצית לסרטי תלמידים בוגרי מגמות התקשורת והקולנוע במשרד החינוך. בתחרות ישתתפו 10 סרטים.

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, מנהלת אמנותית – פנינה בלייר, מה 15 עד ה – 24 באוקטובר.

רוצה לשתף ?