שלושה ישראלים בונציה

רשימת הסרטים שישתתפו השנה בתחרויות הרשמיות בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ונציה ה-72, נחשפה היום (29.7.15) במסיבת עיתונאים ברומא וכוללת שלושה סרטים ישראלים. שניים של במאיות בראשית דרכן ואחד של במאי וותיק ובעל קשרים.

סרטה של יעל קיים, "ההר", קופרודוקציה ישראלית/ דנית, יוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל ונציה ה-72, במסגרת התחרות הבינלאומית- Orizzonti.שהיא מסגרת רשמית ותחרותית השמורה ל- 20 סרטים ומוקדשת לסרטים המייצגים את הטרנדים האחרונים של אסתטיקה ומבע קולנועי בעולם, עם דגש על סרטי בכורה וכישרונות צעירים, מתוך מטרה לחדש ולהציג מקוריות יצירתית.

הסרט יתחרה על פרסי הסרט הטוב ביותר, הבמאית הטובה ביותר, השחקנים הטובים ביותר, ופרס חבר השופטים' כמו כן יתחרה הסרט על פרס  “Luigi De Laurentiis  בסך 100,000 דולר עבור סרט הביכורים הטוב ביותר.

"ההר", בהשתתפות שני קליין, אבשלום פולק, היתאם עומר, אורלי פרל, מביא את סיפורה של אישה המתגוררת עם בעלה וילדיה בבית הקברות היהודי בהר הזיתים. היא מתקשה להתמודד עם עבודות הבית הבלתי נגמרות והמקום המבודד בו היא חיה ונמלטת לטיולים בהר. באחד משיטוטיה היא נחשפת במקרה לסצנה לילית המתרחשת במעלה ההר. היא חוזרת ויוצאת בלילות ועולמה הולך ומתערער. התסריט של "ההר" פותח במסגרת חממת התסריטים של פסטיבל טורינו וזכה במענק הפקה ופרס הפצה.

זהו סרטה הראשון באורך מלא של יעל קיים, תסריטאית, במאית, ומרצה במכללת ספיר. סרטה הקצר "פרלינים" הוקרן בפסטיבל קרלובי וארי ובפסטיבל חיפה. סרט הגמר שלה "דיפלומה" זכה בפרס בפסטיבל קאן  2009 במסגרת תחרות ה"סינפונדסיון".

למה עזבתני
למה עזבתני

סרט ישראלי נוסף שישתתף במסגרת Orizzonti הוא  "למה עזבתני" (Why Hast Thou Forsaken Me), בבימויה של הדר מורג ובהשתפות מוחמד דעאס ויובל גורביץ'. זהו הסרט הראשון באורך מלא אותו הפיקה יעל אבקסיס – קסיס סרטים, בשיתוף עם הלל רוזמן ואלי מאירוביץ.

הסרט מביא את סיפורו של נער דחוי משולי החברה המסתובב חשוף ומופקר בפאתיה של עיר מטונפת עד שהוא מגלה גבר זר ומנוכר; פרש בודד הרוכב על אופנועו עמוק אל תוך הקרביים של העיר, דרך הסמטאות האחוריות, להשחיז את סכיניהם של חנויות קצבים ומסעדות גורמה. בתוך הגיהינום האורבני, מה שמתחיל כחניכה מהוססת למקצוע מתפתח למאבק אובססיבי על שליטה עצמית וריסון היצר.

סרט הסטודנטים של הדר מורג  "שתיקה" הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל קאן 2008 במסגרת התחרות היוקרתית של הסינפונדסיון. כמו כן הסרט הוקרן בפסטיבלים רבים ברחבי העולם וזכה בפרסים. "למה עזבתני" הוא סרטה העלילתי הראשון באורך מלא.

מורג מתרגשת למול האפשרות בונציה : "עבורי זה חלום שמוחמד וגורביץ יצעדו על השטיח האדום. הם נתנו את הנשמה שלהם לסרט הזה". יעל אבקסיס מוסיפה : "מהעמוד הראשון של התסריט הרגשתי שאני נוגעת ביצירה קולנועית מטלטלת וחד פעמית, קול נשי נדיר באזורינו ואני נרגשת לקראת החשיפה הראשונה שלו בפסטיבל ונציה".

רבין - גיתאי
רבין – גיתאי

הסרט השלישי, שיוצג במסגרת המרכזית של הפסטיבל הוא "רבין, היום האחרון" סרטו של עמוס גיתאי שיוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל ונציה עשרים שנה אחרי מותו של יצחק רבין. הסרט משלב קטעי ארכיון וסצנות מבוימות. הסרט נפתח בסצנה של רצח רבין בעצרת השלום בכיכר מלכי ישראל בתל-אביב, ב-4 בנובמבר 1995 ועוקב אחר הדמויות והאירועים שהביאו והובילו לרצח ראש ממשלת ישראל.

הסרט מנסה לשקף את האווירה שאפשרה ליגאל עמיר לפעול: רבנים שהאשימו את רבין ב"דין רודף" וב"דין מוסר", פוליטיקאים ופעילי ימין קיצוני שיצרו וניהלו תעמולת שנאה מתואמת ומתוחכמת נגדו, מתנחלים שראו בהסכמי השלום בגידה ופגיעה בערכי מולדת, אנשי שירותי הביטחון שידעו או היו אמורים לדעת מה אמור להתרחש. הסרט מייצר תמונת מראה של חברה במשבר המעמיד בסכנה את בסיס הפרויקט הציוני דמוקרטי. המציאות מעמידה בפנינו רסיסים ושברים שנצרבו בזיכרון הקולקטיבי שלנו.

בסרט משתתפים יותר מ-70 שחקנים, ביניהם: יצחק חזקיה, מיכי ורשביאק, פיני מיטלמן, יוגב יפת, עינת ויצמן, רותי אסרסאי, מלי לוי, דליה שימקו, יעל אבקסיס לירון לבו, מרדכי שפיגלר, אמנון רכטר, תומר סיסלי, אלדד פריבס, גדליה בסר, ניר ביקלס, שלום שמואלוב, רותם קינן, זבולון מושיאשוולי, יהודה מור, אורי גוטליב, יונה רוזנקייאר, תומר רוסו, יריב הורביץ, נועה פרומרמן ועוד רבים

 

רוצה לשתף ?