"יס מינוס" – הפרסומת ל"יס פלוס" , 0 בסולם אורשר . גידי אורשר.

חייב להודות בתחילה, גילוי נאות שאני לקוח מרוצה מאוד של שרות הלווין של יס כבר שנים רבות, עולה כמה שזה עולה וזה עולה לא מעט. למרות שכצופה בכוח אני מנצל רק אפס קציה של אופציות הערוצים המוצעים עדיין הבהירות, החדות, האינפורמציה והשרות האמין בחיי היום יום והמהיר בעיתות מצוקה עושים את החיבור שלי עם יס לממשק הדדי נעים, בסך הכל.

כצרכן ערוצים אני די חסכן. ערוץ 11, 12,13 (פעם, כשהיו חדשות ב 10 ז"ל הנפלא הייתי צופה נאמן), ערוץ הבידור, גיחות די נדירות לערוצי הסרטים (דווקא אני), הרבה פחות מזה לערוצי הספורט בעת משחק מעניין, כדורגל או כדורסל וכמובן, בעיקר לעת ימי קורונה לאחרונה חטטן אובססיבי ודי מתוסכל בשרותי ה VOD.

את יס אני מעדיף אלפי מונים על האופציה האחרת ואפילו המסך בה מתפקסל וגם נחשך בימי עננים וסערה, הקשר הישיר עם הלווין קצר, חד ומהיר יותר מכל קשר אחר.

לאחרונה מתרבות השמועות שהחיבור המשוייף הזה עומד להתפוגג לטובת חיבור אינטרנטי.  כלומר חיבור שתלוי בקשרי חוטים הטמונים באדמה שצריכים להיזהר מאוד מדחפורים פורעי רסן וחייבים את נשמת אפם למגברים ונקודות פיצול המחוברים לנקודות חשמל שתלויות מצידן בהספקת חשמל סדירה שיש לה קשר עם תחלואי חברת החשמל ופגעי מזג האוויר. שרשרת ארוכה מידי של מרכיבים מעורבים שחוקי מרפי לא יכולים להתעלם מהם. בקיצור עולם חדש ומסוכן שיבוא במקום כיוון פשוט פשוט של צלחת האנטנה על גג הבית, רק שלי, אלי שמיים וקליטה יעילה של כל הטוב המוצע משם.

את הבשורה המאיימת הזאת מביאה אלי בספוט פרסומי מידי ערב, שוב ושוב בכל ערב אחת, נועה קירל שאומרים לי שהיא בעצם אחד הדברים החמים בעולם התרבות והבידור הנוכחי של ישראל. הגברת הצעירה, מאופרת כדבעי ממלאת כפריזנטורית של "יס פלוס" את התפקיד של צעירה ישראלית המתגייסת לצבא ארה"ב, ננטשת ע"י אביה אריה צ'רנר (בתפקידון אורח) עוד בלשכת הגיוס לטובת הישות המפרסמת  ומיד מצטרפת לטורים ארוכים של כאילו חיילים כמוה, רק גברים מסביב הצועדים בסגנון רובוטי האדם של "החומה" (סצנה דומה קיימת גם בסרט "שיער") אל בטן מטוס תובלה בדרך לאימונים מפרכים בגשם, מתחת גדרות תייל, בבוץ, ביערות, בין פיצוצים ושמירות, שייט בנהרות וירי במטווחים, תחת צעקות הרס"ר הנורא. וזה כמובן לא מפריע לה ולגברים מסביב לעצור את הקרב, בחמש וחצי לפני המלחמה, לעזוב הכל ולצאת במחול מחניים לטובת המוצר שכולם התכנסו כדי לקדם את מכירותיו – השרות החדש של "יס פלוס". והטקסט המלווה את המנגינה הטבועה לי בדם  "תנו לי יס פלוס" מחליף את "Let The Sunshine In " עם המוסיקה של "שיער".

כן, החטא הגדול באמת, מלבד הגמלוניות הכבדה של הפרזנטורית שמוכיחה שאם קשה באימונים זה לא מבטיח שהגימנסטיקה הקרויה כוריאוגרפיה תציע גם פיזוז עוויתי קליל, הוא השימוש שנעשה לאורך כל פס הקול של הפרסומת בשיר הקאנוני הזה. השיר שעיצב את החיים לעשרות מליוני צעירים באמריקה ובעולם כולו במשך עשרות שנים והפך לסמל. שיר מחאה מול מלחמות חסרות טעם וכנגד המחיר הנורא והסתמי של חיי אדם צעירים שרוצים רק לאהוב ולהגשים חלומות.

מה שהמפרסמים של "יס פלוס" עשו כאן גובל לא רק בטעם רע, בטעויות מעוותות וחסרות הגיון שנשענות רק על חיקוי חיצוני פגום אלא גם בחילול הקודש. ולו רק בגלל זה לא הייתי נוגע כעונש במוצר החדש. זה מעצבן ומעוות איפה שאתה לא מסתכל לאורך כל הדקה ורבע של המפלץ הפרסומי הזה. ראשית – ההורים בלשכת הגיוס. אני מבין שהבמאי והקריאטיב של החברה רצו להשתמש בשאריות הזנב המתנפנף עדיין של יחסי הציבור המוגזמים שליוו את הגברת קירל הצעירה לגיוס מתוקשר ב"תל השומר" ולכן הוא מתחיל את הסיפור הקצר שלו שם, ליד אוטובוס הדמעות. אבל כל אב ואם יודעים שרגע הפרידה מהנכס היקר שעוזב בית והולך לצבא הוא רגע קשה, מרגש, רטוב ולח ולא רווי גסות כמו כאן. אבא שממהר להניח את הבת באוטובוס, משביע אותה להיות קצינה וממהר הביתה כי הטכנאי של הטלוויזיה צריך להגיע. טוב, אני יודע שמחכים אצלנו לטכנאי הרבה זמן, אבל בכל זאת…

ואם היא כבר מתגייסת, כנראה שוב בדרך לחו"ל, אבל לא לחופשה כמו בגרסת הריאליה הישראלית אלא לקרב, אז למה להדגיש כל כך את הדגל האמריקאי על דש המדים ? מבולבלים ? כועסים ? בצדק, כי מישהו טרף כאן את ההגיון בשביל פתרון אידיוטי. והאימונים הללו, בת יחידה בין טורים של גברים, לבד לבד . אליס מילר היתה אולי גאה, אבל לזכור שבגלל הופעה כזאת סגר קצין חינוך את מדור הרקדנים בצה"ל. גם זה היה על רקע מופע של נועה קירל…

ג'יימס רדו וג'רום ראגני שכתבו את המחזמר הענק הזה ומילוש פורמן ששם אותו על המסך (השניים האחרונים כבר לא בין החיים כדי לזעוק חמס) בוודאי היו מזדעזעים מהאונס האכזרי שנעשה כאן ליצירה שלהם. מישהו שילם כנראה לבעל הזכויות הרבה כדי לבצע את הברוטליות האמנותית הזאת. המחזמר והסרט היו זעקה אנטי קפיטליסטית ואנטי קולוניאליסטית, שירת החופש, השחרור, אהבת החיים ובוודאי לא מוצר חקיוני, פלסטי, מסחרי ופגום כמו הפרסומת ששודדת מהם את המוסיקה. קירל, סלבריטי גדולה ככל שתהיה, אלילת נוער ככל שתהיה, כנראה לעולם לא תוכל לגעת ביכולות של טריט וויליאמס כברגר המקורי שזועק את השיר הזה בסרט, של ג'ון סבאג' כקלוד בוקופסקי וגם לא של גבי שושן, צביקה פיק ומרגלית צנעני שהיו הגיבורים של הגרסה המקומית מ 1970.

"יס פלוס" והמפרסמים שלה הוכיחו שאין גבול לחמדנות, שאין גדר לחוצפה ושאין קץ לחוסר הכבוד לערכים וסמלי תרבות. וככאלה, המוצר הפרסומי הנחות שהם הפיקו יכול להעיד אולי רק על עצמו. אני, כמו רבים אחרים בוודאי שלא ניתן ליס פלוס יד !

להלן הקטע המקורי מהסרט :

רוצה לשתף ?