"עובדה" – טעות בניווט

21 עונות תלויה "עובדה" מעל לוח השידורים שלנו כמו מגדלור של עתונות טובה. עתונות חוקרת, בלתי מתפשרת. מצפן עם מצפון, עיתונות עם שליחות, אג'נדה והשגים. 21 עונות משמשת אילנה דיין כרמזור לעיתונאים צעירים, כמודל לחיקוי, כנאות דשא של יושר, הגינות, חוכמה, יכולת אבחנה, אחריות ציבורית ויכולת אישית. הצוות שהעמידה לה "טלעד" בשנים הראשונות ואח"כ הבית החדש ב"קשת" ובו גלעד טוקטלי, אייל גונן, איתי אנגל, יגאל מוסקו, בן שני ורוני קובן, בין השאר היה הקרםדה-לה-קרם של התחקירנים והעיתונאים שהולכים ללא מורא לכל מקום כדי להביא את הסיפור האמיתי. 

יכול להיות שזה נגמר אמש ?

"עובדה" פתחה את העונה ה22 שלה בשני פרקים (אתמול שודר החלק הראשון)  שכולם בזיון. בזיון של החלטה על הנושא, על המושא ועל המסרים. בזיון בכניעה הלא ברורה לצהוב המחליא ובהודאה שאולי תמו ימי התום. ועכשיו בעלי ההון והצרכים שלהם מתחילים לאכול גם בחלקות המעטות שנשארו בריאות בערוץ 2. ומעכשיו נשאר לנו רק רביב דרוקר כפנס בודד בקצה שכונה.

לא מבין למה החליטו במערכת שם ללכת על שולה זקן ולתת לה במה של שעתיים בפריים טיים, פלוס פרומואים. האשה המחליאה הזאת, פושעת מורשעת, שטינקרית של טובות הנאה, שבית המשפט זיהה אותה כשקרנית פתולוגית זוכה כאן לפודיום טלויזיוני לקידום העיסוק הנוכחי שלה – למכור את זכרונותיה למרבה במחיר. התוכנית, מגש הכסף אותו העמידה דיין לפני הגברת המחליאה משמש אך ורק כמקפצת יחסי ציבור לשורה מתארכת של "הרצאות", מפגשים אותם היא מקיימת ובהם מספרת, תמורת סכומים יפים מאוד, את סיפורה. כמובן עם כל התיקונים והשיפוצים שבית משפט שהרשיע אותה ושלח אותה לכלא לאחר הודעתה בחלקה במעל,  ידע לתקן בזמן אמת.

אחרי שנים של שמועות, חקירות, משפטים ומשפטים חוזרים, של פסקי דין וטיעונים וערעורים, אחרי "כל רוגז וחימות וטורח  ותאוות וחרוק שן", אחרי כל הסיפורים אליהם נחשפנו – מה כבר יכול היצור המעצבן והנרגן הזה בשמלה כחולה ובתספורת קארה להוסיף לנו. באילו תובנות חדשות נוכל להחזיק אחרי שני הפרקים של "עובדה" שנפרשו בפניה ?

על איזה עלילות נוספות, מרשיעות, מזעזעות אמות הסיפין של הדין והצדק נשמע כאן ? בדיעבד – כלום. כמובן. מה שהיה זה הסיפור הדלוח, המלשני, עושה החשבון, הנקמני של אשה שמנסה סיבוב חדש, נוסף, על כספי הציבור, שמוכרת חומרים משומשים שעבדו בפילטר הצהוב, הרכילותי שלה, שממחזרת רפש של ביבים ומנסה להפוך אותם למי קולחין. ואילנה דיין, אמפתית ומשתפת פעולה עם המצחין הזה, אפילו לא מנסה לתקן. להעמיד עיניינים על דיוקם, להכניס לפרופורציה. אמפתיה, עאלק…

"עובדה" של תחילת העונה ה-22 היא טעות בניווט. היא שינוי קורס. השאלה היא האם זה סטיה חד פעמית, או שאילנה דיין, הכבוד והמוניטין המקצועי שלה והמידה המעטה של אחריות שנוזלת כבר מלוח השידורים של "קשת" חטפו מכה בכנף שאחריה ההתרסקות היא בלתי נמנעת.

רוצה לשתף ?