"היורד למעלה" – סרט בעליה

כמה אנחנו מחכים לסרט טוב, שאפשר להנות ממנו בקולנוע שלנו, שיאחד בתגובה צוהלת מבקרי קולנוע וצופים מן המניין. כמה אנו מוכנים, בניגוד לאופי המחורבן שלנו, אפילו לפרגן. קחו את "היורד למטה" שקיבל טונות של סימפטיה בהקרנות בפסטיבל חיפה האחרון שהעניק לו גם את הפרס הראשון בתחרות המתגבשת ליוקרתית שם ועשו אותו לדוגמה.

סרטו הצנוע של אלעד קידן מעורר סמפטיה ועיניין ביוצר חדש ולא שיגרתי, למרות המגרעות הלא מעטות שבו. "היורד למעלה" הוא סרט ראשון קלאסי, עמוס רעיונות ודימויים למכביר, כמות גדולה מידי המאיימת לעיתים להטביע את הסרט.

זהו סיפור על שתי דמויות חיפאיות, שני גברים בשלבים שונים של משבר אשיות וזוגיות שעושים דרכם על המדרגות המקשרות את מרכז הכרמל עם העיר התחתית. יש כאלה מדרגות בחיפה ומטיבי הלכת יכולים לעלות ולרדת בעקבות הגיבורים, או האנטי גיבורים של הסרט הקטן-חביב הזה כבר מייד אחרי ההקרנה אם הם בסביבה.

אחד עולה במעלה בחיפוש אחרי עגיל שאשתו שמטה כנראה והשני יורד במורד בדרך לבריחה מהארץ באוניה המחכה לו בנמל. האופטימי מתנהל אל מול הפסימי , מלא התקווה צועד אל מי ששמט אותה, והדרך של כל אחד מהם סמלית ומקוטעת ומשובצת בשורה של מפגשים הטוענים את הסיפור בחניות תמטיות מסוגים שונים.

השניים, אורי קלאוזנר ואיתי טירן מביאים עימם את הטעם השונה של אופיין של הדמויות ועוזרים כך לחזק את יסודות הסרט. קלאוזנר הוא רך ואנושי, דמות של לוזר שהחיים כמעט עוברים מעליו וטיראן כאינטלקטואל בעל תאוריות קיומיות על החיים והמוות, רווי בז'סטות תיאטראליות. השניים טווים דמוות קומיות טראגיות, מחפשים את האושר שלהם, לעיתים במקומות בו הוא מפנה להם את עורף.

הסרט, שאינו אחיד בקצב שלו ומתנדנד בין חיוניות והומור לבין רגעים מיותרים של עודף בעיסוקים צדדיים, הוא בהחלט תופעה מרעננת בנוף ההולך ומתאחה למקשה אחת, דומה מידי, של מיינסטרים מבית היוצר של האחים  אדרי בקולנוע שלנו. ככזה הוא חידוש בהחלט מרענן.

הנה  עוד סרט ראשון, מרנין של יוצר לא מוכר המציע קולנוע רענן ותוסס שאולי יפיח חיים בשנה המיגעת שעברנו בקולנוע המקומי.

"היורד למעלה" – 8 פלוס בסולם אורשר

רוצה לשתף ?