המומלצים של פסטיבל חיפה ה- 33

חג הסוכות מתקרב ונושא עימו ניחוח חריף של קולנוע מעולה המוצע לנו בפסטיבל הסרטים הבין לאומי ה 33 של חיפה. הרבה קולנוע שמציג תמונת מצב על תעשית החלומות, חלומות הביעותים והחלומות הוורודים כאחד, ופיסה מייצגת של מה שקורה היום בעולם. הסרטים המומלצים כאן, ממקור ראשון של מי שראה הם הטובים באסופה אך כמובן גם האחרים יכולים לקלוע לטעמים של הקהל הרב שיציף את חיפה בימי חול המועד. את סרט הפתיחה "בלייד ראנר 2049" של הבמאי דניס וילנב, המשך הסרט האלמותי של רידלי סקוט איש עוד לא ראה בארץ, אבל השמועות מטפטפות הרבה מאוד עיניין. להלן קובץ של המלצות, למי שממהר לקנות כרטיסים – וכדאי לעשות את זה מהר כל עוד אפשר להשיגם…

פסטיבל חיפה מתקרב אלינו במהירות ופרסם לאחרונה את רשימת הסרטים שתוקרן במסגרתו. הרשימה ארוכה ומגוונת וכדי להתנהל לתוכה, הנה כמה המלצות של תחילת הדרך :

המומלצים:

"אהבה חסרה", סרטו הנפלא של אנדריי זיבייאגינצב הרוסי, אולי הסרט הטוב באסופה כולה, בודאי אחד מהטובים ביותר, סיפור מקפיא על משפחה בהתפרקות. ההורים על סף פרוד – לאב יש אשה אחרת שהרה לו, לאם מאהב עשיר ורק הילד המתבגר נותר לבדו כדי לשלם את מחיר הריקנות וחוסר האהבה. קשה, נוקב, מהפנט, נפלא.

"אמת מטרידה יותר" סרט המשך לסרטו של אל גור על יחסנו למערכות האקלים והסביבה של כדור הארץ וגם כאן – כשהוא מבוגר בעשור ויותר, הוא ממשיך להטיף למציאת אנרגיה אלטרנטיבית. לאוהבי כדור הארץ.

"ארוחת הערב" , סרטו החדש של אורן מוברמן המעמת שני זוגות על רקע נסיונות לחשבון נפש של מעשי בניהם. ריצ'ארד גיר הוא איש קונגרס אמריקאי וסטיב קוגאן הוא אחיו הציני, מורה להסטוריה. אתם נשותיהם רבקה הול ולורה ליני בדרמה מרובעת ומרוכזת.

"ברוכים הבאים למונפרנס" –  סיפורה של צעירה צרפתית שמחליטה לטרוף מחדש את חייה אחרי שעולמה התפורר מסביבה. קנצרט, לעיתם קולני מאוד של שחקנית צעירה מול העיר הגדולה. הסרט זכה בפרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן האחרון.

"הארץ המובטחת" – סרט תעודי נפלא שבו מחבר יוג'ין ג'רקי, מחשובי הדוקומנטריסטים את אלביס פרסלי עם דונלד טראמפ במסע אל תוכה של אמריקה. הרולס רויס של פרסלי מאכלסת בדרכי הדרום האמריקאי את הקריירה של מלך הרוק נ רול ומעמתת אותה עם האנשים שחיים בשולי אותה דרך. מומלץ מאוד !!!

"הם" – סרט רגיש ומרתק על נער/נערה בן 14 בדרך לניתוח שינוי מין. הבמאית אנאהיטה גהאזביניזאדה ילידת אירן מעבדת סיפור של המנטור שלה קיארוסמטי בסרט המנסה לאפיין תחושת תלישות אישית וחברתית. מיוחד !!!

"המסיבה" חגיגה קולנועית קטנה בשחור לבן של הבמאית סאלי פוטר. ביום שבו היא מתמנית לשרה בממשלת הוד מלכותה עורכת קריסטין סקוט-תומאס ארוחת ערב לחבריה הקרובים. האירוע יוצא משליטה כאשר סודות ושקרים נפרמים לכולם מול העיניים. מצחיק, חכם, מבריק עם שחקנים נהדרים כמו טימוטי ספאל, פטרישה קלארקסון, אמילי מורטימר, ברונו גנץ, צ'רי ג'ונס וסיליאן מרפי. קונצרט קולנועי מומלץ מאוד !!!

"הפסגה" סרט מתח על רקע פוליטי. נשיא ארגנטינה מגיע לצילי להשתתף בועידת פסגה והמהלכים שמאחורי הקלעים, כולל כמה עינינים אישיים משפיעים על החלטתיו. עם ריקארדו דארין.

"להרוג אייל קדוש" סרטו האחרון, בנתיים של היווני יורגוס לאנטימוס החודר במותחן פסיכולוגי לתוך אי הסדר המאורגן של משפחה שאינה מתפקדת. קולין פארל הוא מנתח לב קר רוח המתידד עם נער מתבגר וכשזה מתקרב יותר מידי כבר מאוחד לשנות את הגורל האפל הצפוי למשפחה. ניקול קידמן כאשתו של המנתח באחד מתפקידיה הטובים יותר לאחרונה. סרט מקפיא דם ומרתק !!!

"על גוף ונפש" סרט הונגרי שמוכיח ששתי נפשות שונות יכולות לתקשר גם על פי חלומות משותפים. סיפור שנע בין הריאלי למטפיסי על התקרבותם של שני עובדים בבית מטבחיים שאין להם סיכוי ליחסים ומוכיחים שבחיים אין דבר כזה שאין דבר כזה. יפה ורגיש.

"קרבה" סרט רוסי נפלא שמביא את סיפורה של משפחה יהודית בקווקז, שקועה בתוך סביבה נוצרית ומוסלמית , העומדת בפני הכרעה גורלית. בימוי מופלא של קאנטמיר בלאגוב איש צעיר שזה סרטו הראשון, המוכיח שליטה נפלאה בשפת הקולנוע ליצירה מרתקת . אחד הסרטים הטובים בפסטיבל. לא להחמיץ !!

ומלבד אלה גם הסרטים המשוחזרים, כמובן "איש הברזל" של ווידה, "הבוגר" של מייק ניקולס, "החנות ברחוב הראשי" של יאן קדר, "יפיפית היום" של לואיס בונואל, "לה סטראדה" של פליני, "מעלית לגרדום" של לואי מאל ו"סטאלקר" של אנדריי טארקובסקי – כולם באיכות נפלאה שאולי לא ראיתם כמוה.

ועל כל אלה בכורות של סרטים ישראלים ארוכים, קצרים, תעודיים מיטב ההיצע של הקולנוע שלנו בשנה זאת.

להתראות בחיפה.

 

רוצה לשתף ?