"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – פוטר לעניים

בטבע, גם האנושי, אין מקום לחלל ריק וכך, אחרי שהארי פוטר סיים את הקולג' ועבר לאוניברסיטה, צריכה ג'יי קיי רולינג למצוא תופס מקום רווחי אחר, המילארדים שיש לה בבנק לא מספיקים כנראה. וכך נולד לקולנוע קרוב משפחה מקרבה ראשונה, ניוט סקאמאנדר. גם הוא קוסם, גם הוא בוגר המחלקה וגם הוא יכול כמעט הכל, אבל אנגליה קטנה עליו ולכן הוא מגיע לניו יורק, עם מזוודה אחת ובלוריתו המתנפנפת. להלן מרצ'נדייז ציני נוסף, די תפל ובעיקר חסר רגש ומעוף אבל עם המון עזרה מהמחשב. 7 בסולם אורשר.

בחנויות הספרים קונים היום ארבע במאה. באינטרנט גוזרים קופונים של הנחה. בסופרים עושים הנחות מבצע על קוטג' וסבוני רחצה ובחנויות ההלבשה פותחים את סוף העונה עוד לפני שזאת מגיעה אלינו. זהו העידן של קידומי המכירות, יום הסוחר ואין לזה שום קשר לאמנות, במקרה שלנו לקולנוע.

ג'יי קיי רולינג מסתכלת מסביב בחמדנות ממרום המליארדים שעשתה עם המרצ'נדייז של הארי פוטר ורואה את השכן מלמטה, פיטר ג'קסון ו"ההוביט" שלו שתפח ל"שר הטבעות" בכמה המשכי ממון בחסות ג'יי ר ר טולקין ורוצה  – כזה !  ולכן היא משחרת טייק אופ, מין שיבוט של הגיבור הקודם שלא יכול ללכת נגד הטבע ולהיות צעיר לנצח, למרות שהוא קוסם וכאילו יכול לשנות סדרי בראשית. וכך נולד "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" מפעל כלכלי נוסף שיגדל וינשוף מיליוני צעירים לכיוון ארנקי הוריהם בתקווה לעכל את הפאסט פוד הזה במנות גדולות. כמו שנאמר :סופרסייזד מי.

האמת היא שביקורת על אירועים מסחריים כאלה צריכה להכתב ע"י מבקר הצרכנות של העיתון – מספרים וכוונות, הצלחה וכשלון שהם מונחים הרחוקים מעולמו של מבקר קולנוע. והאמת היא שרולינג וג'קסון לא המציאו את הפרנצ'ייז הזה המשתלשל כשרשראות חג של הכריסטמס, החנוכה, הסוכות, הפסחא וחופשות הקייץ באשר הן. תראו מה עושים הסופרמנים של מארוול, דיסני, דרימוורלד ווורנר ומה עשה ועושה לוקאס עם מלחמות הכוכבים הבלתי נגמרות שלו. "הסאקרים לא מתים, הם רק מתחלפים" הוא המוטו של סוחרי המוביס וכולם פועלים בהתאם.

"חיות הפלא" הוא רק מרכיב אחד באותו תשבץ ולא חשוב או יוצא דופן. סיפור על ניוט סקאמאנדר, משהו כמו הארי פוטר חסר חן וביטחון, שמגיע לניו יורק של 1926 ובידו מזוודה עמוסת חיות פלא. למה בא ? לא ברור, אבל הוא נקלע למערבולת של מאבקים שמנהלים איגודי הקוסמים השולטים בעיר, לצד בני האדם הפשוטים שכמעט אינם מוזכרים כאן. ברקע, המצאותו או לא של כוח רשע אכזרי שכולם פועלים לסילוקו.

משל קיומי או לא – הנה סרט הרפתקאות סתמי הנסמך בעיקר על אפקטים מיוחדים ושימושי מחשב יותר מאשר על לכידת ליבנו, סיפור, סרט ושחקנים דלוחים ובראשם אדי רדמיין המבזבז את האוסקר שלו על המשך העוויות בסגנון סטיבן הוקינג ו"הנערה הדנית" שמשאירים אותנו אדישים לאורך כל הדרך. ואם כך זה מתחיל – זה יגמר – ארבע במאה.

חיות הפלא והיכן מצוא אותן 7 בסולם אורשר

Fantastic Beasts and Where to Find Them

 

רוצה לשתף ?