"מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי" – האמנם יתגדל ויתקדש ?

ככל שזה נוגע לסדרה המיתולוגית הזאת, כבר ספר שמיני במה שהיה לתנ"כ, משנה והלכה, אני חוזר בשאלה. נכון – בימים הראשונים לקיומו של "כוח" הייתי מאמין נאמן. לוקאס, אחרי הכל פרץ למודעות של הקולנוע באמצע שנות השבעים ושינה עם חברו ספילברג את פני התעשיה ההוליוודית לעולם. אבל ככל שהלכה הסדרה והתארכה, להוציא פרק אחד וחצי, התחילו השאלות בצורך ובקיום המקביל הזה לצוץ ואני איבדתי עיניין. בפעם האחרונה שהלכתי בעיניים עצומות אחרי סדרת אקשן זה היה ב"חסמבה" בספרות ימי הנוער שלי. 7 בסולם אורשר.

אז כמי שנכנס כצורך תיירותי לכנסיה בעיר גדולה ומתרשם מהגובה, הגודל והויטראז'ים, כך אני נגרר כצורך מקצועי להמשכים הללו – בלי שמחה רבה ומתוך תחושה של חובה לספר לחברה בבית שהייתי.

מתוך סוג של תמימות אני מקווה שהכותרת "אחרוני הג'דיי" תהיה אכן נאמנה לכוונה, אבל מתוך הכרותי עם דיסני שלקחו חסות ופועלה של החברה כבית חרושת מהוקצע ומלוקק לחלומות במהלך השנים אני יודע שאתבדה. אז בנתיים אנחנו בפרק 8 וכבר יש המתכוננים לפרק 9, ובנתיים דבר לא השתנה. המחנות כאן לא נמוגו, הם רק החליפו דור וריי מחליפה את לוק, רן את סנוק ולכל אחד מאלה הצטרפו ניצני גבורה ורוע חדשים.

כשנשאלתי בארוחת השבת מה קורה בסרט יכולתי רק לספר שהטובים, קרי אחרוני המורדים מנסים למצוא מחסה מול הרעים, קרי המסדר הראשון ובשאריות הצי שלהם מנסים לעבור לכוכב מרוחק. אם תרצו – משל למפיקי העבר העצמאיים בניו יורק של תחילת המאה שעברה שהגיעו להוליווד, רחוק מנחת זרועה של חברת הפטנטים של אדיסון. והשאר הסטוריה קולנועית. וזה, המעבר לא קל אבל בסופו יש תקווה.

ובאמצע נתכבד בשעתיים וחצי רוויות סוף ועוד אחד ועוד אחד של קרבות חלליים ואנושיים, של קלוז אפים שצריכים להעביר רגשות וויד אנגלס של חלליות מתנגחות ומתנפצות ושל פרקים נוספים שנכתבים בשפה בינארית על דברי הימים של המיתולוגיה המתהווית. ואגב במסגרת החיטוט בפרטים הויזואלים בזמן שהתפנה מהצורך בפיענוח האברים התמטיים והאלגוריים החוזרים על עצמם של העלילה,  הסתבר לי שלמרות שהסיפורים עפים להם בזמן קדימה ואחור, החליות של אמפרית הרשע דומות להפליא לאלה של המסדר הראשון בנסיון להכחיד את הצי של המורדים שגם הם מחזיקים בנוסטלגיה בספינתו של האן סולו וצ'ובקה שלו.

הנה סרט שהביקורות לא יוכלו לחדור את שכבת המגן שלו – לטוב ולרע, תשאלו את שלדון קופר, לנארד הופשטטר, האוורד וולוויץ ורג'ש קוטרפאלי, אפילו אם פני שלהם מציגה דעה סקפטית יותר.

"מלחמת הכוכבים – אחרוני הג'דיי" – 7 בסולם אורשר.

Star Wars Episode VIII

רוצה לשתף ?