"נערה" – האובססיה של כח הרצון, 9 פלוס בסולם אורשר . גידי אורשר

תזכרו את השם לוקאס דהונט. הילד הבלגי בן ה 27 פרץ למודעות הקולנוע העולמי בפסטיבל קאן האחרון לפני כשנה בסרט נפלא, מטלטל, סוחף שהקפיץ על רגליהם את מאות הצופים באולם לאחר ההקרנה. במשך דקות ארוכות מאוד עמד הקהל, ברובו מבקרים ציניים וחמורי טקסט, כשהם מוחאים כפיים בהתלהבות ומוחים דמעה של התרגשות בעת ובעונה אחת. הסרט שהביא דהונט הנה, "נערה" ("GIRL") הוא סיפור מהפנט על עוצמתו של כוח הרצון ואולי גם הסכנה המתלווה איליו כאשר הוא הופך לאובססיה.

לארה היא נערה יפיפיה בת 15 שחולמת להיות בלרינה. בלט הוא כל עולמה, כמעט, ובשל הרצון להתקדם עוברת המשפחה הקטנה שלה להתגורר לא רחוק מבית הספר הגבוה לבלט בבלגיה. האב, נהג מונית מודע לצרכים של בתו ומנסה לשמור עליה מקרוב מאוד. בנוסף ללימודים המפרכים ובהעדר אם לארה מטפלת גם באחיה הרך והמתוק. החלום להיות רקדנית מצליחה נפגש בכישרון די בוסרי ולאחר בחינות הכניסה לארה מתקבלת ללימודים על תנאי שתשתפר. המאבק להצליח ולהתבלט הוא מאבק אכזרי, יום יומי הכולל גם מצבים פיסיים שפוצעים את הגוף הדואב והמתענה. שרירים מתכווצים, רגליים ואצבעות מדממות וניסיונות להדחיק את כל אלה, לשאת בשפתיים חשוקות את הסבל הנורא.

זה יכול היה להיות סיפור די שיגרתי על חלום להצלחה וסיפור של התבגרות והתגברות אלמלא העובדה שלארה היא בעצם נער. אשה בגוף של גבר. את המציאות הנוראית הזאת היא מנסה להסתיר מסביבתה ובעזרת האב, רופאה המטפלת בה, מנתח ופסיכולוג היא מכינה עצמה לעבור ניתוח לשינוי מין. ניתוח שיסיר את אברי המין הגברי וישתול במקומם את אבר נשי שיהפוך אותה סופית לנערה.

לארה נקלעת למצב בו חלומותיה מתנגשים זה בזה. היא משתוקקת לעבור את הניתוח ואין לה שום היסוס אל מול הסבל, הסכנות והסיבוכים בהם הוא כרוך, אולם לשם כך היא צריכה לקחת תרופות הורמונליות ולחזק את הגוף, וזה בדיוק מה שעבודת הפרך בבית הספר והאימונים והתרגולים והמתחים בהם היא נמצאת הודפים אחור. היא מסתירה את מבושיה בפלסטרים הפוצעים את גופה וגורמים לה כאבים נוראים. היא אינה מתקלחת עם הנערות האחרות בכיתתה, מה שמביא אותן לליחשושים, לרתיעה ולדרישה לראות אותה-אותו ערומה במקלחת המשותפת. וזאת אחת הסצנות הקשות-מרגשות של הסרט הנפלא הזה. בינתיים, הנערה הדקה מפנימה את הקשיים, לא משתפת איש בפחדים ובלחצים בהם היא נמצאת, גם לא את אביה הדואג והמלווה אותה בהסכמה ובאהבה אין קץ.

מאחר ומצבה הפיזי והנפשי הולך ומתערער והניתוח נדחה מחליטה לארה לעשות מעשה שישנה את חייה אחת ולתמיד.

דהונט, ילדון בעצמו בסרטו הארוך הראשון מיטיב לחדור קרוב קרוב לתוך דמותה המרתקת של הנערה השתקנית, הנזירית, המלאכית. בחסדו של ויקטור פולסטר בתפקיד הראשי הוא מניח על המסך סרט מרגש בפשטותו ויודע להביט מקרוב על הגיבורה שלו שמצליחה לעורר את האמפטיה שלנו אל מול המצב הקשה והמורכב בו היא נמצאת. הסרט מתפתח אל מול עינינו, סוחף וענייני, ממש כמו הגיבורה-גיבור שלו והדמויות המעטות המלוות את ההתרחשות גם הן מוסיפות הרבה עדינות ואמינות לדרמה שנפרשת לפנינו. זהו סרט חושף וחושפני שלא מסתיר דבר, מסתכל למצב הצבירה האנושי המטלטל ישר בלבן של העיניים של הדמויות ומכאן הישר גם אל ליבנו הפועם בחוזקה. הוסיפו לזה פגיעה ישירה במוסכמות המטלטלות את ההתנהלות של חלקים שמרנים רחבים בחברה שלנו והרי לכם גם סרט שעושה שרות חשוב לתפיסות הליברליות בויכוחים הניטשים היום ברחבי הממסדים הפוליטיים בעולם כולו.

עם הישג וביכולת שכאלה, אני בטוח שעתיד מרתק מצפה לבמאי הצעיר שהתקבל בבכורתו בקאן, על הבמה הנחשבת ביותר בעולם, בתשואות סוערות ומוצדקות בהחלט. אז תזכרו את השם – לוקאס דהונט, לא תוכלו לשכוח אחרי הצפיה בסרט.

"נערה" – 9 פלוס בסולם אורשר
Girl

 

רוצה לשתף ?