"אנימיקס" פסיבל אנימציה בת"א – מהערב

"אנימיקס" – הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה ה – 16, חגיגת המצוירים של הקיץ בסינמטק ת"א. כוורת מצוירת- עם דני סנדרסון מופע איחוד לכל איורי כוורת ב-40 השנים האחרונות ותערוכה מאחורי הקלעים של ניר וגלי- יוצרי פינת האנימציה ב"ארץ נהדרת" המספרים על עבודתם, איה כורם- השקה לספר הקומיקס שכתבה הזמרת יחד עם המאייר גד טש וילווה את אלבומה החדש, "דבר לילדים" מצויר- מחווה במלאת 80 שנה להולדת שבועון הילדים שפרסם לראשונה קומיקס בארץ, אסיף 2016 – החגיגה השנתית של האנימציה הישראלית, הקרנות מפגשים ותחרות נושאת פרסים, אירוע מיוחד: מחווה מוטרפת לסרט "מופע הקולנוע של רוקי", יקירת הפסטיבל: תמי ברנשטיין בימאית, אנימטורית, מעצבת ומאיירת והמון אורחים.

"אנימיקס" הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה קומיקס וקריקטורה יפתח הערב בסינמטק ת"א ומציין השנה  16 שנים להיווסדו. הפסטיבל  יעלה את מיטב היצירה החדשה מכל העולם, לצד מבחר מרתק של סרטי אנימציה סדנאות, מפגשי אמן, תערוכות, פעילויות לילדים, יריד דוכני קומיקס ועוד.

כמו כל שנה גם השנה מכנסים המארגנים תחת קורת גג הפסטיבל סרטים ארוכים וקצרים, אירועים למבוגרים נוער, מפגשים עם יוצרים מהארץ ומחו"ל וסנדנאות הפעלה למי שרוצה להתנסות בתחום מסעיר זה.

ארבעה סרטי אנימציה באורך מלא יוקרנו השנה בפסטיבל:
סלוקאם – לבד בים. (פול וסנדרה פירלינגר): הסרט נעשה במהדורת אינטרנט בלבד ולא מוצג בקולנוע או בטלוויזיה. הוא מבוסס על יומנו האמיתי של ג'ושוע סלוקאם ספן בודד בסירת מפרש קטנה שיצא בשנת 1985 מנמל בוסטון למסע בן שלוש שנים סביב העולם.
NUTS פני ליין , סיפורו הבלתי יאמן של דוקטור ג'והן רומולוס ברינקלי, גאון תימהוני שהקים אימפריה כלכלית בתקופת השפל הגדול בארה"ב. הוא המציא טיפול באין-אונות של גברים על ידי השתלת אשכי תיישים לנזקקים ובנה את תחנת הרדיו החזקה ביותר ביבשת. הסרט משתמש בטכניקות אנימציה מגוונות הומור ויצירתיות בנסיון לענות על  השאלה איך מחליפים עוני מוחלט בעושר ופרסום אדיר, בזמנים הכי קשים.
השטות של היטלר, סרטו של גדול יוצרי האנימציה העצמאית בעולם, ביל פלימטון בסרט הבודק מה היה קורה אם היטלר היה מתקבל לאקדמיה לאמנות בווינה (ממנה נדחה בשנות ה-20) ונעשה אמן ידוע ואולי יוצר אנימציה, ואולי גדול ומוכשר מוולט דיסני….. מהתלה מהסוג הדוקומנטארי ובה משתמש פלימטון בחומרים ארכיוניים מתקופת הנאצים, חומרים כאילו משוחזרים ותוספות אנימציה וקריקטורה.
מקק – אן בולתיל :סרט המתרחש בתקופת מלחמת העולם הראשונה שגיבורו הוא ז'אן מורדאן, אלוף העולם בהיאבקות החוזר, אחר זכייתו לעירו ומגלה שבתו נאנסה על ידי חייל גרמני .כנקמה הוא מצטרף ליחידת ACM הבלגית שחייליה כונו מקקים (שאינם ניתנים להשמדה). הצטרפותו למלחמה, לא מקרבת אותו לנקמה המיוחלת, אלא מטילה אותו לקרבות המתישים וחסרי התוחלת של מלחמה ארורה שבה נהרגו מיטב הצעירים האירופאים ללא מטרה או הישג כלשהו.

השנה מייחד הפסטיבל מסגרת המשקפת את התייחסותם של יוצרי אנימציה לחייהם של אנשים ללא זכויות. תחת הכותרת "כל הזכויות שבורות" תוקרן אסופת סרטים קצרים ובהם:
"קו לשומקום: קולות מהאי מאנוס" של לוקאס שראנק , "הקיץ" של רוני טרוקר, "מאלאק והסירה" של אדהמס בטיסטה ואנדרה הלצמייסטר , "הגולה הכחולה" של קו-הדמן,

במסגרת פרויקט מיוחד לשינוי עמדות בנושאי זכויות אדם בעולם השלישי יוקרנו סרטים שנעשו בנושא ברחבי אפריקה ותתקיים הרצאה של יוצרת האנימציה הישראלית יעל עוז סיני השותפה לפרויקט זה. וכמדי שנה יוקרנו בפסטיבל תוכניות בינלאומיות עשירות שבכל אחת מהן סרטים חדשים שנעשו לאחרונה על ידי יוצרים ברחבי העולם. דוקו-מציה 2016 – סרטי אנימציה דוקומנטריים המבוססים על סיפורים והתרחשויות שקרו במציאות. עוד בפסטיבל מיטב האנימציה הישראלית ובתוכה חגיגת אסיף 2016 – החגיגה השנתית של האנימציה הישראלית : הקרנות , מפגשים, ותחרות נושאת פרסים. לילדים יגיש הפסטיבל מבחר של סרטי אנימציה מהעולם ובכל תכנית ישתלבו שחקן או שחקנית צעירים שיקלו על הצופים הצעירים את הבנת הסיפורים, ובמידת הצורך אף ידבבו את הטקסטים המדוברים.

בין האירועים המיוחדים בפסטיבל: מופע הצדעה לכוורת עם דני סנדרסון והתערוכה כוורת מצוירת. הפסטיבל מצדיע ללהקה הישראלית המיתולוגית דרך האיורים הרבים שהופיעו, פורסמו וליוו את הלהקה במהלך השנים. אורח התוכנית, דני סנדרסון, יספר ויגלה כמה דברים על הזווית המאוירת של כוורת. את האירוע ילווה הרכב מוסיקלי של הזמרת שרון רוזנבאום עם שירים נבחרים של הלהקה. בנוסף תתקיים התערוכה ״כוורת מצוירת״ – שתכיל עבודות חדשות וישנות תוצג לקהל בימי הפסטיבל.

מחווה מצוירת לסרט הקאלט "מופע הקולנוע של רוקי" בהגשת ליאו תנא (מנהל מועדון המעריצים של הסרט). במלאת 40 שנה לסרט שמושך אליו מעריצים הלבושים כדמויות הסרט ויוצרים חוויה אינטראקטיבית בזמן ההקרנה יקיים הפסטיבל הקרנה פעילה של הסרט, בליווי חי של שחקנים על הבמה לבושים כדמויות מעולם הקומיקס והאנימציה.השתתפות הקהל היא גם חלק בלתי נפרד מהחוויה הפעילה, וחובבי הסרט מוזמנים לבוא לבושים בתחפושות ברוח הפסטיבל. באירוע יוקרנו מחוות אנימציה לסרט.

מפגש אמן עם מישל קישקה- הקריקטורה האנטישמית "הקלאסית"  פרחה בתקופת משפט דרייפוס בצרפת ובגרמניה הנאצית. היום פורח סוג חדש: קריקטורה אנטישמית במסווה של קריקטורה פוליטית לגיטימית נגד ישראל. ההרצאה בנויה על סקירה היסטורית קצרה ועל ניתוח של קריקטורות רבות מהמאה הנוכחית תוך ניסיון להגדיר את הגבולות.

איה כורם וגד טש – 2023- רומן גרפי המלווה אלבום – הזמרת והמוסיקאית איה כורם שהשתחררה מחוזה דרקוני עם חברת תקליטים יוצאת בפרויקט 2023- אלבום חדש שיצא בקרוב ורומן גרפי שאוייר על ידי גד טש שיושק בפסטיבל. במפגש היא תספר על האופן בו סיפור אמיתי הופך לסיפור מדע בדיוני…

השנה יגיעו לפסטיבל אורחים בינלאומיים שמקומם בעולם אמנות האנימציה והקומיקס הוא מרכזי מארה"ב יגיע מייק רייס- תסריטאי ומפיק בכיר בסדרת הסימפסונים החוגגת בימים אלה 30 שנה. רייס, ישתתף ב-3 אירועים במהלך הפסטיבל: הרצאה על הסימפסונים ומשפחות יהודיות אחרות. בתום ההרצאה תוקרן האפיזודה של משפחת סימפסון המבקרת בישראל, בדיבובו של השחקן סאשה ברון. כמו כן ירצה על הסודות מאחורי הקלעים של הסימפסונים ויקיים מפגש אמן כאורח איגוד התסריטאים הישראלים. אמן הקומיקס האמריקאי קלאוס ג׳נסון  שעובד באופן קבוע עם חברות הענק די.סי. ומארוול יגיע למפגש בהנחיית אסף גמזו אוצר המוזיאון הישראלי לקומיקס ולקריקטורה בחולון. מצרפת יגיע ניקולא גריבל (Nicolas Grivel) סוכן ומו״ל המתמחה בחשיפה וקידום של רומנים גרפיים בצרפת.

אות יקירת הפסטיבל יוענק השנה לתמי ברנשטיין, בימאית, אנימטורית, מעצבת ומאיירת.

"אנימיקס" יערך בסינמטק תל אביב מהערב ועד ה- 6 באוגוסט, המנהל האמנותי הוא ניסים (נוסקו) חזקיהו, אוצר האנימציה הוא דודו שליטא, מפיקה: גלית ברסקי.

רוצה לשתף ?