ה"אופיר 2017" בלי פוליטיקאים !!!

הנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה החליטה ברוב קולות החברים לשים סוף פסוק לנסיונות להפוך את הטקסים שלה, בהם היא מעלה על נס את פועלם בקולנוע של טובי חבריה באותה שנה וחוגגת את הישגיהם, לזירת התגוששות, ביזוי וחרפה בעיקר מצד השרה האחראית על תרבות במדינה המנצלת את הבמה החגיגית ואת השידור הטלויזיוני של הטקס לעריכת חשבונות וכקרדום פוליטי לחפור בו. ההחלטה נפלה לאחר מגעים ממושכים עם מקורבים לשרה בהם נבדקה אפשרות להזמינה רק לברך או להעניק פרס, ללא נאום, אך היא עמדה על דרישתה להגיד כל מה שהיא רוצה לאמר. לאור התבטאויותיה הקודמות על הקולנוע הישראלי בכלל והסרט זוכה הפרס היוקרתי בופסטיבל ונציה "פוקסטרוט" בפרט, החליטה הנהלת האקדמיה לא לקחת את הסיכון שבהעכרת יום חגה. להלן הטקסט שיצא לעיתונות בנושא:

כולנו קולנוע ישראלי

האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה אינה בורחת מעימותים ומוכנה לנהל דיון ענייני ונוקב בביקורת עליה ועל היצירות של חבריה. יתירה מזאת, חלק גדול מהיצירות נוצרו מתוך רצון ליצור דיון עמוק ומתוך אהבה גדולה לחברה הישראלית.

עם זאת, ישנו יום אחד בשנה בו קהילת הקולנוע מכבדת ומוקירה את היוצרים ואת היצירה ומעלה את זכרם של מי אשר הלכו לעולמם מקרב חבריה. יום חגיגי וסימבולי זה הינו יום חשוב גם לקשר שבין תעשיית הקולנוע ואזרחי המדינה שכן היצירות הקולנועיות שלנו נוצרות מתוכנו, מעצם היותנו תושבי ואזרחי מדינת ישראל.

לצערנו, עם הזמן שינה הטקס את אופיו והפך אט אט לזירת התגוששות שאינה ראויה, הגורמת לזילות האירוע וחמור מכך – זילות היוצרים והיצירה שהוא מבקש לכבד ולהוקיר. ביתר שאת אירעו הדברים בשנה שעברה. ההתרחשויות המיותרות שליוו את הטקס הסבו פגיעה לכל הצדדים המעורבים בעימות, ובראש בראשונה לזוכים בפרסי הצטיינות, אשר זכייתם ובעיקר מצוינותם הקולנועית עמדו בצל המהומה ולא קיבלו את הכבוד והמקום הראוי להם.

לאור זאת, מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס  חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם.

יודגש, אין בהחלטה זו כל כוונה לפגוע בכבודה של שרת התרבות, או של כל פוליטיקאי אחר, ואין לפרש אותה כניסיון להימנע מהמשך הדיון במחלוקות השונות והעמוקות בכל מועד אחר לאורך לוח השנה, פרט לערב חגנו.

חג אופיר שמח.

האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה

ספטמבר, 2017.

רוצה לשתף ?