הדוד אוסקר בן 90 – החגיגה מחר בערב

(And The Oscar Goes To)

כמידי שנה קצת לפני האביב יוצא לו דוד אוסקר מהמחסנים, מתלבש יפה והולך למסיבת יומולדת. השנה הוא בן 90 , כבר לא ילד והשכונה שלו בהוליווד כבר לא נראית כמו בימים הטובים ההם שבהם נולד 1926. אז השכנים, כמו הדוד אוסקר – עדין לא דברו, לפחות לא משפטים שלמים.

ככל שדוד אוסקר הלך והתבגר, והשכונה הלכה ותפחה, כך גם הרכילות השכונתית התפתחה לה וצמחו להם כמו עשב שוטה, האיצטגנינים והידעונים למיניהם שמספרים לאוסקר מה יהיה ואיך הוא צריך להתלבש ומה להגיד וגם מה אומרים עליו בשכונות האחרות של אנשי קולנוע – באנגליה, בצרפת, וגם מה החליט השכנים האחרים – איגוד הצלמים, איגוד הבמאים, איגוד עיתונאי החוץ, אולי בשביל שהוא יוכל להחליט לבד איך להראות.

אבל לאוסקר חוקים משלו, כבוד עצמי, יכולת החלטה וכך תמיד הוא מצליח להפתיע את מי שחושב שהוא המציצן הכי טוב לבית של הדוד. ומי שלא נמצא בכלל בסביבה, נגיד לומד תורה בארץ הקודש אבל רוצה בכל זאת לגעת באושר – מציץ אצל המציצים ומספר לחבורתו הקטנה שמסביב.

בקיצור – כל התעשיה הזאת של ניחושים מה יהיה היא הדבר המגוחך בסביבה ומציג באור נכון – בדרך כלל את "יודעי הדבר"  והמנחשים בחסות עצמם, את המידגמוניסטים, באור משעשע, כבר עם פרסום תוצאות האמת.

ומשום שאני לא רוצה שיקראו לי מחרתיים בבוקר אידיוט, אני כבר שנים לא מוכן להשתתף במשאלים הללו , מאחר שאינני בקשר עם מספיק אנשי אקדמיה כדי לנסות להריח הלך רוחות משום שאינני מעורב דיי בתעשיה האמריקאית המורכבת הזאת. מספיק  מסובך המצב בתעשיה שלנו, עם ה"אופיר" שלנו. הסתייגות נוספת היא שהכתוב כאן יהיה אקטואלי רק עד מחר בבוקר.

אבל בלי כמה מילים על החג הגדול ביותר של תעשית הקולנוע בעולם הרי אי אפשר ולכן ההצעות שלי לחברי האקדמיה. בטוח שחלק מאלה לא יענו ואחרים יחזיקו את הפסל המוזהב, אבל אלה הן העדפותי ואני ממשיך להחזיק בהן.

הסרט הטוב ביותר לדעתי הוא "צורת המים". הוא גם קיבל 10 בסולם שלי, ציון די נדיר במקומותנו. זה הסרט הכי קולנועי לדעתי השנה, לא רק שהוא מתייחס לאמנות הקולנוע ולמסורתו, הוא גם הכי ויזואלי, מנצל בדרך האופטימאלית את האפשרויות שהקולנוע מציע ליוצריו. נכון ש"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיסורי" הוא מתחרה לא פשוט, אבל גם הוא יקבל את הנקודות שלו בקטגוריות אחרות.

הבמאי הטוב ביותר לדעתי הוא גיירמו דל טורו על "צורת המיים". בהנתן כמה סרטים טובים אני משתדל להעניק את הנקודות לבמאי של סרט אחר מזה שזכה, בעיקר בגלל הגיוון, אבל השנה אין לדל טורו המקסיקאי מתחרים לא בגדול (כריסטופר נולן), לא בקטן (גרטה גרוויק) ולא באכזבה (פול תומאס אנדרסון).

השחקן הראשי הטוב ביותר הוא, גם לדעת רבים מהסביבה ההוליוודית והעולמית גארי אולדמן על גילום דמותו של צ'רצ'יל ב"שעה אפלה". נכון שדניאל דיי לואיס ב"חוטים נסתרים" עשה תפקיד נפלא אבל זה היה תפקיד מלא מניירות, טכני ולכן הוא מפסיד בנקודות לאולדמן שגם הוא מנייריסט לא קטן, אבל לפחות ההקרבה בשעות רבות של איפור…

השחקנית הראשית הטובה היא, ללא ספק פרנסס מקדורמנד בתפקיד מילדרד הייס ב"שלושה שלטים". נכון שסאלי הוקינס העכברית המקסימה נפלאה ב"צורת המיים" וגם היא מפסידה בנקודות ונכון שמקדורמנד הולכת כאן על טייפ קאסטינג שהתעצב בשנים לא מעטות של קולנוע וטלויזיה, אבל מה שמגיע מגיע וזה מגיע השנה למקדורמנד.

שחקן המשנה הטוב השנה הוא סם רוקוול מ"שלושה שלטים". האמת – המתחרה הקרוב שלו הוא וודי הארלסון מאותו סרט, אבל למרות שהארלסון עושה תפקיד נפלא וגונב הצגה וסימפטיה, התפקיד של רוקוול כסגן שריף רד נק, גזען ואידיוט גאוותן שיש לו גם רבדים אחרים אנושיים יותר הוא תפקיד מסובך יותר ולכן הוא זוכה בקטגוריה זאת.

שחקנית המשנה הטובה ביותר לדעתי היא לזלי מנוויל על תפקיד האחות ב"חוטים נסתרים" , שחקנית נפלאה עוד מהימים של מיי לי שמצליחה באיפוקה להכניס המון כוח ויכולת בתפקיד ומלבד זה היא גם בריטית ואנחנו מכירים את יחסם האוהד של אנשי האקדמיה לתוצרת המשחקית משם, בייחוד בשנה של אולדמן. נכון שאוקטביה ספנסר מ"צורת המיים", היא מתחרה רצינית, אבל היא כבר קבלה את הנקודות שלה בעבר.

הצילום לדעתי הולך ל"צורת המיים", כי אין לו מתחרים כמעט בתחום הזה ולמרות שהמחשב עבד כאן שעות נוספות, העריכה ל"שלושה שלטים", התסריט המקורי גם הוא ל"שלושה שלטים" והמעובד ל"חי בסרט", עיצוב ההפקה ל"שעה אפלה" שידע למקם את הסרט בתקופה ובמצב רוח נכון, כך גם לאיפור ועיצוב שיער אחרי הכל השעות שבו הפכו אנשי המקצוע את אולדמן לצ'רצ'יל מחייב פרס, פרס התלבושות הולך כמובן ל"חוטים נסתרים" שצריך לקבל משהו וגם אם לא הם אז מי, והסרט בשפה זרה – בהעדר "פוקסטרוט" אני הולך עם כל הכוח על "אהבה חסרה" של זוויאגינצב שהוא גבוה מונים רבים על כל שאר המתחרים, כולל "הריבוע" הסאטירי משוודיה ו"על גוף ונפש" הלירי מהונגריה.

זהו. אלה הבחירות שלי. לא כל הקטגוריות, יש כאלה שפשוט אין לי מה לטעון בעיניינם, לא מחייב אף אחד חוץ ממי שיש לו טעם טוב ואהבה של קולנוע. ומחר בלילה, לקראת בוקר נראה את התוצאות על אמת.

להלן רשימת כל המועמדים :

הסרט הטוב ביותר: "קרא לי בשמך", "שעה אפלה", "דנקרק", "תברח", "צורת המים", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", "ליידי בירד", "חוטים נסתרים", "העיתון"
הבמאי הטוב ביותר: כריסטופר נולאן ("דנקרק"), ג'ורדן פיל ("תברח"), גרטה גרוויג ("ליידי בירד"), פול תומאס אנדרסון ("חוטים נסתרים"), גיירמו דל טורו ("צורת המים")
השחקן הראשי הטוב ביותר: טימותי שאלאמה ("קרא לי בשמך"), דניאל דיי לואיס ("חוטים נסתרים"), דניאל קאלויה ("תברח"), דנזל וושינגטון ("רומן ג'יי.איזראל"), גרי אולדמן ("שעה אפלה")
השחקנית הראשית הטובה ביותר: מרגו רובי ("אני, טוניה"), סאלי הוקינס ("צורת המים"), פרנסס מקדורמנד ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"), סרשה רונאן ("ליידי בירד"), מריל סטריפ ("העיתון")
שחקן המשנה הטוב ביותר: ווילם דפו ("פרויקט פלורידה"), וודי הרלסון ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"), ריצ'רד ג'נקינס ("צורת המים"), כריסטופר פלאמר ("כל הכסף שבעולם"), סם רוקוול ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי")
שחקנית המשנה הטובה ביותר: מרי ג'. בלייג' ("פרחים בבוץ"), אוקטביה ספנסר ("צורת המים"), אליסון ג'ני ("אני, טוניה"), לזלי מנוויל ("חוטים נסתרים"), לורי מטקלף ("ליידי בירד")
התסריט המקורי הטוב ביותר: "חולי אהבה", "תברח", "ליידי בירד", "צורת המים", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
התסריט המעובד הטוב ביותר: "קרא לי בשמך", "חי בסרט", "לוגאן", "המשחק הגדול", "פרחים בבוץ"
הצילום הטוב ביותר: "בלייד ראנר 2049", "שעה אפלה", "דנקרק", "פרחים בבוץ", "צורת המים"
העריכה הטובה ביותר: "בייבי דרייבר", "אני, טוניה", "דנקרק", "צורת המים", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
עיצוב ההפקה הטוב ביותר: "היפה והחיה", "בלייד ראנר 2049", "שעה אפלה", "דנקרק", "צורת המים"
עיצוב התלבושות הטוב ביותר: "היפה והחיה", "שעה אפלה", "חוטים נסתרים", "צורת המים", "להעיר את המלכה"
איפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: "שעה אפלה", "פלא", "להעיר את המלכה"
האפקטים הטובים ביותר: "בלייד ראנר 2049", "שומרי הגלקסיה 2", "קונג: אי הגולגולת", "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי", "כוכב הקופים: המלחמה"
עריכת הסאונד הטובה ביותר: "בייבי דרייבר", "בלייד ראנר 2049", "דנקרק", "צורת המים", "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי"
מיקס הסאונד הטוב ביותר: "בייבי דרייבר", "בלייד ראנר 2049", "דנקרק", "צורת המים", "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי"
סרט הדוקו הארוך: "אנשים ומקומות", "איקרוס", "האדם האחרון בחלב", "סטרונג איילנד", "Abacus: Small Enough to Jail"
הסרט בשפה זרה הטוב ביותר: "העלבון" (לבנון), "חסרי אהבה" (רוסיה), "אשה פנטסטית" (צ'ילה"), "על גוף ונפש" (הונגריה), "הריבוע" (שוודיה)
סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר: "בייבי בוס", "קוקו", "פרדיננד", "לאהוב את וינסנט", "The Breadwinner"
המוזיקה המקורית הטובה ביותר: "דנקרק", "חוטים נסתרים", "צורת המים", "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "אחייני אמט", "הילד האילם", "DeKalb Elementary", "Watu Wot", "The Eleven O'clock"
סרט הדוקו הקצר הטוב ביותר: "Edith+Eddie", "Heaven is a Traffic Jam on the 405", "Heroin(e)", "Knife Skills", "Traffic Stop"
סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "כדורסל יקר", "מסיבת גן", "לו", "Negative Space" ,"Revolting Rhymes"
השיר המקורי הטוב ביותר: "Mighty River" – מרי ג'י.בלייג', "פרחים בבוץ", "Mystery of Love" – סופיאן סטיבנס, "קרא לי בשמך", "Remember Me" -"קוקו", "Stand Up for Something" -"מרשל", "This is Me" – "האמן הגדול בעולם"

רוצה לשתף ?