"ואלס עם באשיר" – בכיר סרטי הקולנוע הישראלי

חגיגות ימי הולדת, בייחוד אם הן מגיעות בעשורים עגולים, הן סיבה לבדוק מידי פעם את התמונה המשפחתית כולה. בסינמטק תל אביב החליטו למדוד את מצב הרוח של כמה מבקרי קולנוע מקומיים ולערוך משאל באשר לסרט הישראלי הטוב ביותר, לדעתם, במהדורת לקמוס הביקורת של ימים ותקופה זאת.  המידע שמתפרסם כאן הוא תיאורטי אמנם ולידיעה בלבד, אולם ישמש כמובן בסיס למארז של סרטים שיוקרנו ביום העצמאות בסינמטק, כמו נקודת ייחוס למצב רוח לאומי וביקורת קולנוע של סוף העשור השישי למדינה במחקרי התרבות העתידיים. 

במקום הראשון נבחר "ואלס עם באשיר", סרטו של ארי פולמן (2008), שיוקרן בהשתתפות הבמאי. את המקום השני חולקים יחד הסרטים: "תעלת בלאומילך", "אוונטי פופולו" ו"עטאש – צמאון". במקום השלישי דורגו: "מציצים", "הערת שוליים" ו"אפס ביחסי אנוש". נדמה שזאת הפעם הראשונה שסרטו של אורי זוהר "חור בלבנה" שנחשב במשך שנים כסרט מכונן של הקולנוע הישראלי לא רק שלא עומד בראש הרשימה, אלא כלל לא נכלל בה.כמו כן נעדרים מהרשימה סרטים שבלטו על דרך הקולנוע שלנו כמו "מאחורי הסורגים" של אורי ברבש, "סלאח שבאתי" של קישון, "חתונה מאוחרת" של דובר קוזשווילי, "שורו" של שבי גביזון, "חסד מופלא" של עמוס גוטמן, "שחור" של אזולאי-הספרי, "כנפים שבורות" של ניר ברגמן, "אור" של קרן ידעיה, "אושפיזין" של גידי דר, "ביקור התזמורת" של ערן קולירין שלא לדבר על עולם חשוב ומלא של קולנוע תעודי ובראשו "יומן" של דוד פרלוב.

"הלהקה", סרטו של אבי נשר שהשנה מלאו 40 שנה לצאתו, דורג לצד סרטים נוספים במקום הרביעי, וחגיגות 70 השנה לקולנוע הישראלי ייפתחו בהקרנה חגיגית של הסרט בהשתתפות השחקנים.

במסגרת האירועים יוקרנו סרטים חדשים בהקרנות טרום בכורה ובהם "הבן דוד" של צחי גראד ו"המועדון לספרות יפה של גברת ינקלובה" של אמיליו שנקר בהשתתפות הבמאים, סרטי הפולחן האהובים מכל הזמנים לבני כל גיל, סרטי ילדים וסרטים תיעודיים שזכו להצלחה רבה בסינמטק. בין האירועים שיתקיימו: הרצאות של מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי כתריאל שחורי, מהדורה מיוחדת של מועדון הסרט המופרע בהנחיית אלון גור אריה, פאנל בהשתתפות "פורום הצלמות" על הנשים שמאחורי העדשה בקולנוע הישראלי, חידון טריוויה מיוחד ונושא פרסים ועוד.

החגיגה הקולנועית המקומית תחל במוצאי יום העצמאות ותמשך לאורך סוף השבוע שלאחריו.

מיצעד הסרטים שנבחרו במשאל:
במקום הראשון:  ואלס עם באשיר – ארי פולמן
במקום השני:  תעלת בלאומילך – אפרים קישון, אוונטי פופולו – רפי בוקאי, עטאש – צמאון – תאופיק אבו וויל
במקום השלישי:  מציצים – אורי זוהר, הערת שוליים – יוסף סידר, אפס ביחסי אנוש – טליה לביא
במקום הרביעי: הלהקה – אבי נשר, מצור – ז'ילברטו טופאנו, החיים על פי אגפא – אסי דיין, גט – רונית ושלומי אלקבץ
במקום החמישי: עיניים גדולות – אורי זוהר, לאן נעלם דניאל וקס – אברהם הפנר, חולה אהבה בשיכון ג' – שבי גביזון, מי מפחד מהזאב הרע – אהרון קשאלס ונבות פפושדו
במקום השישי: פוקסטרוט – שמוליק מעוז, הגננת – נדב לפיד, שלושה ימים וילד – אורי זוהר

רוצה לשתף ?