יש חיים קולנועיים אחרי חיפה – עונת הפסטיבלים מתחילה

אחרי החגים ופסטיבל הסרטים הבין לאומי הגדול והמקיף בחיפה מתחילה עונת הפסטיבלים הפריפריאלים. השניים הראשונים הם פסטיבל הקומדיות הצרפתיות שיערך מה – 14 עד ה – 29 בנובמבר והשני הוא פסטיבל הסרטים הבין לאומי בערבה שיערך בין ה – 24 לנובמבר ל – 3 בדצמבר. להלן התוכניות והפרסומים של שני האירועים.

"או לה לה"- פסטיבל הקומדיות הצרפתיות עם הקומדיה המצליחה יפתח שעריו עם הסרט  "לחזור לגור עם אמא" בכיכובן של ג'וזיאן בלסקו,  מתילד סנייה ואלכסנדרה לאמי.

בעקבות ההצלחה בשנה שעברה פסטיבל "או לה לה!" השני יוצא לדרך עם שלל קומדיות צרפתיות והקרנות מיוחדות. 18 סרטים יוצגו השנה בפסטיבל – כולם בתרגום לעברית ואנגלית,  את הפסטיבל יפתח "לחזור לגור עם אמא" הסרט החדש של אריק לאבן ("בר בי קיו"). סרט הנעילה יהיה "להתאהב מעל לראש" בכיכובם של שני השחקנים שכבר הובילו קומדיות רומנטיות שהצליחו מאוד בארץ בשנה האחרונה ז'אן דוז'רדן ("הוא + היא") ווירז'יני אפירה ("נפלאות החושים"). זהו סרטו האחרון של לוראן טיראר ("ניקולא הקטן"). שני הבמאים לאבן וטיראר יתארחו בפסטיבל ויגיעו להקרנות של סרטיהם. עוד בפסטיבל תוקרן הקומדיה הקלאסית "ההרפתקה הגדולה" (נקראת גם "האנגלים באים, האנגלים באים") עם מלך הקומדיות הצרפתיות לואי דה פינס, וגם נראה שתי קומדיות חדשות בכיכובו של הקומיקאי האהוב ביותר בצרפת כיום דני בון "לולו" ו"קמצן". בפסטיבל תערך גם מחווה ליוצרת סולבג אנספה הבמאית של "לולו אישה עירומה" שהלכה לעולמה, זהו סרט מרגש עם הכוכבת קרין ויאר ("משפחת בלייה") בתפקיד הראשי. סמיר גסמי ששיחק בכמה מסרטיה והיה שותף ליצירתה של אנספה יתארח גם הוא בפסטיבל.

 הפסטיבל יתקיים בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, שדרות, חולון, הרצליה, ראש פינה, בית התרבות בסביון, אולם זהר בקרית טבעון, גלובוס מקס אשדוד. הקרנות מיוחדות של מבחר מסרטי הפסטיבל יתקיימו גם בכל רשת יס פלאנט, איילון, ירושלים, חיפה, ראשון לציון ובאר שבע וכן בסינמה סיטי גלילות וקולנוע פארק ברעננה.

%d7%9e%d7%93%d7%90%d7%9d-%d7%91%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99

"אני לא מאדאם בובארי" סרטו של הבמאי הסיני פנג שיאוגנג יפתח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה- 5 בערבה

הסרט נחשף לראשונה בקיץ האחרון בפסטיבל טורונטו, ובסאן סבסטיאן שהוא סאטירה נוקבת על החברה הסינית היום, עוקב אחרי אישה מן הפרובינציה שמבקשת צדק לעצמה במשך עשור שלם. השחקנית פן בינגבינג היא אחת הכוכבות הגדולות של הקולנוע הסיני היום ואילו הבמאי פנג שיאוגנג (שהוא גם שחקן מוכר), נחשב בשנים האחרונות לבמאי המצליח ביותר במזרח הרחוק. בסרט חריג זה, הוא מאמץ את מסורת הציור הסיני הקלאסי, ובמקום מסגרת מרובעת, הפריים הוא ברוב הזמן עגול והמבנה של התמונה בתוכו אכן מזכיר את הציורים של עידן שושלת סונג.

בין סרטי הפסטיבל שני הסרטים הרומניים עטורי הפרסים של השנה, "בגרות" ו"סיירנבדה"(שזכו להצלחה רבה  בפסטיבל חיפה), שני סרטים מאיסלנד, "אבן בלב" ו"דרורים" שמייצג את איסלנד בתחרות פרסי האוסקר, הסרט הברזילאי מעורר המחלוקת והמדובר "אקווריוס", הסרט הפיני "היום המאושר בחייו של אולי מאקי" שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר במסגרת "מבט מסוים" של פסטיבל קאן, וסרטים מרשימים מן המזרח הרחוק כמו "טאנה" המועמד האוסטרלי לפרס האוסקר  ו"המא המא" מבהוטן, יצירתו המפתיעה של אחד ממנהיגי הבודהיזם בעולם.

השנה עומד הפסטיבל לארח את הבמאי הרומני כריסטיאן מונג'יו, שזכה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן השנה על סרטו "בגרות" ולכבוד בואו, יוצג גם אוסף סרטיו "זכרונות מתור הזהב" שגם הוא הוקרן בשעתו בפסטיבל הסרטים בקאן.

למרות שהוא מתפרש על עשרה ימים, הפסטיבל ימשיך גם השנה לעמוד על עקרון של "מעט אבל משובח". החטיבה המרכזית בתכנית מורכבת מסרטים שטרם נחשפו בארץ – לא בהפצה מסחרית ולא בפסטיבלים אחרים, ביניהם סרטים רבים שמועמדים השנה לפרס האוסקר כמו "היום המאושר בחייו של אולי מאקי" The happiest day in the life of Olli Maki, הסרט זכה לפרס הסרט הטוב ביותר במסגרת "מבט מסוים" של פסטיבל קאן 2016 ומועמד פינלנד לאוסקר. או "טאנה" Tanna מועמד אוסטרליה לאוסקר, וסרטים עטורי פרסים, בפסטיבלים של השנה האחרונה, ובראשם, כמובן, סרט הפתיחה "אני לא מאדאם בובארי", I am not madam bovary ואחרים, נוספים, כמו "אבן בלב" Heart stone האיסלנדי, סרט התבגרות רגיש, "אולד סטון" Old Stone מבט ציני על גבולות האחריות האישית בחברה מסודרת לכאורה, או "לעולם לא מרוצה" Jamais Contente   הצרפתי שמנסה להיכנס לראשה של נערה בת 14 ששונאת את כולם.

חטיבה שנייה מורכבת מכמה סרטים שאמנם הוצגו כבר בפסטיבלים ישראליים, השנה או אולי אפילו מוקדם יותר, אבל מסיבות שונות לא זכו למלוא תשומת הלב שהם ראויים לה  והפסטיבל ראה לעצמו כחובה להציגם שוב, כי מי יודע אם תהיה להם הזדמנות להיחשף אי-פעם בהפצה של ממש. כך למשל, יצירת המופת של קריסטי פויו "סיירנבדה" Sieranevada מועמד לאוסקר מטעם רומניה  , "דרורים" Sparrows, הנוגע ללב, המועמד לאוסקר מטעם איסלנד, "אקווריוס" Aquarius הברזילאי שכל כך הרבה דובר בו, "הסטודנט" The Student סטירה מרושעת על קנאות דתית שמתאימה מאד לזמן וגם למקום שבו אנחנו חיים, "חיי כקישוא", Ma vie de courgette סרט האנימציה שנבחר לייצג את שוויץ בתחרות האוסקר הקרובה, "אלה הם החוקים" These are the rules הקרואטי שמלמד את הצופים לקח צורב שהוא נכון בכל מקום, "מסע אל החוף" Journey to the shore סרטו הפיוטי יוצא הדופן של אמן סרטי הפנטזיה והאימה היפני קיושי קורוסאווה, זוכה פרס הבימוי במסגרת "מבט מסוים" בקאן  "העתיד לבוא" Things to come (L'avenir) שמתמודד עם משבר גיל המעבר אצל אינטלקטואלית מצליחה, ועוד.

בנוסף יוקרנו בהקרנת בכורה עולמית, שלושה סרטים קצרים שהופקו השנה בערבה במסגרת "קצר במדבר- 4", פרויקט הפקת סרטים קצרים של הפסטיבל. בשיתוף מועצה אזורית ערבה תיכונה, קרן הקולנוע הישראלי וקרן גשר.

"חמורים"  – במאי דוד וולך- משפחת חמורים במדבר במפגש סוריאליסטי עם מעשי ידי אדם. "מכת חום" – במאית עדי שנער – אם ובתה עושות את דרכן לאילת. רק שלאם יש תכניות קצת אחרות. בתפקיד האם טינקרבל ."זר מן החולות" – במאית תמר ברוך – פליט אריתראי מגיע מתוך המדבר לישוב בערבה ומשוטט בין זיכרונות אהובתו לבין המציאות בתוכה הוא מוצא את עצמו. משתתפת אסתר רדא

חטיבה שלישית מוקדשת ל"קצר במדבר 5", סרטים קצרים ישראליים, אליהם מצטרפים הפעם שישה אורחים מטורקיה עם הסרטים הקצרים שלהם. ולבסוף, הקידה לקולנוע הישראלי – סרטה של מהא חאג' שזכה השנה בפסטיבל חיפה, "עניינים אישיים", סרטה של עלית זקצר שזכה בחמישה פרסי "אופיר" ועומד לייצג את ישראל באוסקר, "סופת חול"  ומחווה לסרט שהוא אולי הטוב ביותר שנעשה אי-פעם בישראל, סרטו של רפי בוקאי "אוונטי פופולו", שזכה השנה לרסטורציה יסודית בזכות מאמציהם המשותפים של סינמטק ירושלים וקרן הקולנוע הישראלי.

פסטיבל הסרטים בערבה הוא אירוע המבוסס על עקרון  "הבוטיק" מול תבנית ירידי הענק שמציעים הפסטיבלים בעולם. הוא יתנהל כולו בשעות הערב והלילה, תחת כיפת השמיים, בלב המדבר, באמצע הדרך בין ים המלח לים סוף, ליד הישוב "צוקים" הסמוך לשמורת הטבע עשוש, בערבה. במהלך הפסטיבל, יוקרנו בו מדי ערב שלושה סרטי קולנוע באורך מלא (או לסירוגין אסופות סרטים שכל אחת מהם באורך של סרט מלא). הסרטים נבחרו בקפידה מבין הסרטים הבולטים והמוערכים  ביותר של השנה האחרונה. הצפייה בסרטים תתקיים על מסך גדול, במרחב הפתוח, בלב המדבר, באתר שיוקם במיוחד לאירוע.

רוצה לשתף ?