סרטים חדשים לשבוע הקרוב : 7-14 יוני

במבט ראשון, זה השבוע של ג'ף גולדבלום החוזר אלינו עם שני סרטים ומוכיח, למי שדאג שהחיים ממשיכים לזרום. עולם היורה לא יכול להתקיים בלעדיו, מסתבר ובניגוד לדינוזאורים, הוא כנראה לא נכחד. "עולם היורה נפילת הממלכה", ו"מלון ארטמיס" הם הסרטים. מלבדם, חדשים על המסך שלנו "שאהבה נפשי" עם שטריימל וציציות באנגלית, "לאמץ אלמן" ושאריות שארם צרפתי והתרומה הישראלית "המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה" סרט הביכורים של אמיליו שנקר.

סטיבן ספילברג כאמור, לא מת. הוא רק מתחלף כל הזמן ולצד פרודוקציות עצמאיות משלו הוא ממשיך להפיק. כן, כך לפחות בניסיונות לחלוב עוד ועוד מפארק היורה שנהרס בכל סרט מסרטי ההמשך, וקם. להלן אחד מבובות הממון "נחום תקום" של הוליווד. בזנב המתנפנף של הפקות כאלה הוא מציע עכשיו את "עולם היורה – נפילת הממלכה" המחזיר לחיים כדי להעמידו במבחן קיומי נוסף את האי שהיה לחוות גידול של דינוזאורים ששוחזרו כגן חיות והפכו לג'ונגל קטלני. אחרי ששאגו בחורים כי נגמר, מסתבר שטעינו והחיות הענקיות ממשיכות להתרבות ולקיים סביבה משלהן על האי כשאתני הטבע מתערבים. הר הגעש ברקע הופך לשחקן מרכזי, מתפרץ ומאיים בלבה רותחת על החיות הקדמוניות וזאת סיבה טובה לאוון וקלייר לנסות לחזור ולהציל, לפחות את בלו היקרה לליבם. הרפתקאות והתערבות מאסיבית של המחשב עוזרת להם. גם ברגעים מהספריה של פרקי העבר.

העולם החרדי זוכה בשבועות האחרונים לעידוד והכרה, לפחות כשמדובר בקולנוע אנגלו-אמריקאי, עם שני סרטים שחודרים עמוק לחברה הסגורה הזאת גם מערבה מכאן. התוצרת המקומית עסקה בסיפורי הסוגיה לא מעט – כש"המיועד", "האושפיזין", "חופשת קיץ" וכמובן "למלא את החלל" ו"לעבור את הקיר" הם רק חלק מהמעיין המתגבר. עכשיו נוכל לראות שיש גם חיים יהודיים גם בגולה. "מנשה" הגיע אלינו לפני שבועות אחדים מניו יורק ועכשיו בא כשחקן חיזוק מלונדון גם "שאהבה נפשי" מטעמו של במאי דרום אמריקאי, סבסטיאן לליו המתמחה בדמויות נשיות ב"אשה פנטסטית" ו"גלוריה" למשל שזכו בלא מעט פרסים. זהו סיפורה של רונית, בתו של רב בעל השפעה בלונדון שחזרה בשאלה ועזבה לניו יורק לעולם של צילום ובוהמה ושנים אח"כ, לאחר מות אביה היא חוזרת הביתה כדי לראות ששני חברי הילדות שלה, דוד ואסתי הם זוג נשוי ודוד עומד לרשת את מקומו של אביה כראש הקהילה. קשרי העבר שכאילו נפרמו, חוזרים ועוטפים את השלישיה באופן לא כל כך אורתודוכסי. רייצ' וויז שיזמה את הפרוייקט  ורייצ'ל מקאדמס ואלסנדרו ניבולה בתפקידים הראשיים.

פריז היא לא מקום שבו אלמן שרמנטי, ביישן ומסוגר ככל שיהיה יכול להישאר הרבה זמן לבדו. בייחוד אם יש בבעלותו דירה גדולה שיכולה להדהד בדידות. ב"לאמץ אלמן", הובר הוא אחד כזה, שאותו מגלם עם כל הרצון הטוב אנדרה דוסלייה המיומן, ובטעות או מתוך כוונה ודחף בלתי נשלט הוא מאפשר לסטודנטית אנרגטית במיוחד שמופיעה יום אחד על מפתנו, לשכור חדר בדירה. אבל היא לא מסתפקת באיכויות המעודנות של הובר ודוחקת בו לאכלס את הדירה נדיבת המטראז' בעוד טיפוסים שמרחיבים את אופציות העלילה. להלן קומדיה צרפתית נוספת שמגיעה אלינו למי שראה כאלה ורוצה עוד.

לוס אנג'לס של העתיד, הפעם רק עוד 10 שנים, היא כר נרחב לסרטי ספקולציה ופעולה ו"מלון ארטמיס" הוא עוד אחד מהם. בירת הקולנוע כאן היא עיר אחוזת טירוף המוחזקת ע"י בעלי זיכיונות פרטיים ומתייבשת תחת ניהול של חברה כזאת, עיר מוכת פשע ואנרכיה וספוגת מחאות והפגנות – בקיצור אי סדר קיצוני. מלון ארטמיס גם הוא מוסד פרטי המשמש כחדר מיון וטיפולים ומחסה לפושעים בלבד ומנוהל ביד רמה ע"י ה"אחות" אותה מגלמת ג'ודי פוסטר שעולה מתהום הנשייה. יש כאן חוקים נוקשים של מותר ואסור ומי שעובר עליהם משלם ביוקר. אחיו של שודד בנקים נפצע במהלך פעולה שיגרתית בזירה בנקאית והוא מובל לקומה העליונה של המלון, למחלקה לטיפול נמרץ. בין המטופלים שם נמצאת מתנקשת מצודדת וסוחר נשק רגזן. מה יעלה בגורל המטופלים ואיזה טיפול יקבלו ? איך יסתדרו בניהם ומה יקרה כשגורם נוסף יכנס לסיפור ? להלן הסרט המחזיר לא רק את פוסטר וקורץ לטרנטינו אלא גם מסביר מה עושה גולדבלום בשעותיו הפנויות ?

ולסיום, בטונים דומים הסרט הישראלי החדש "המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה", סרטו הארוך הראשון של אמיליו שנקר, סרט המסתובב כבר במקומותינו לפחות שנה ועכשיו רואה אור מסך מסחרי. הסיפור המתפתח לצד "האדונית והרוכל" של עגנון מתרכז בקבוצה מורבידית במיוחד של נשים מבוגרות החובבות גם את הסיפור הנ"ל של זוכה פרס נובל לספרות וגם גברים צעירים. בעיקר כדי לכלותם. הטיפוס בסולם החברתי של ה"מועדון" תלויה במספר החתיכים שיגררו לארוחת הערב כדי לשמוע שוב את הסיפור ואח"כ להעלם לעולם שכולו חוסר דאגה. ומסתבר שגם במועדון הספרותי יש לא מעט תחרותיות, יצריות ואכזריות. נבחרת מרשימה של שחקניות כאן עם קרן מור, חנה לסלאו, ליאה קניג, רזיה ישראלי, אניה בוקשטיין ויפתח קליין, בתווך מעוצב היטב ומצולם להפליא.

וזהו. אלה הסרטים החדשים ועם הוותיקים שיהיה לנו שבוע טוב בקולנוע ושקט מחוצה לו.

רוצה לשתף ?