קולנוע, ערבה ושמיים – פסטיבל מס. 7 – גידי אורשר

פסטיבל הסרטים הבינלאומי בערבה פורס זאת הפעם השביעית שמיים זרועי כוכבים ואוירה רומנטית וטור מתמשך של סרטים מעניינים שיוקרנו בסביבה הפסטורלית של מזרח הנגב הרוגע.  הפסטיבל שזכה כבר למוניטין בארץ ובעולם,  מציע חוויה קולנועית שונה ומיוחדת במינה. במהלך הפסטיבל, יוקרנו  מדי ערב שלושה סרטי קולנוע באורך מלא. הצפייה בסרטים תתקיים על מסך גדול, במרחב הפתוח, בלב המדבר, באתר שיוקם במיוחד לאירוע. הסרטים מוקרנים אחרי שקיעת החמה תחת כיפת השמיים בלב שמורת הטבע עשוש שבערבה התיכונה. הנוף עוצר הנשימה של המדבר מוסיף את תרומתו להילת הסרטים שעל המסך

 

את הפסטיבל יפתח השנה הסרט ""האחים סיסטרז" (The Sisters Brothersשל הבמאי הנודע ז'אק אודיאר ("נביא", "חלודה ועצם"), אשר זכה לאחרונה בפרס הבמאי בפסטיבל הסרטים בוונציה, ובין הסרטים האחרים שיוקרנו השנה נמצא את  "המשפחה שלי" של הבמאיהיפני עטור הפרסים הירוקאזו קורידה זוכה פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן השנה, את "Never Look Away"של הבמאי זוכה האוסקר פלוריאן פון דונרסמארק ("חיים של אחרים"), את "אהבה בימים קרים" שלפאבל פאבליקובסקי ( "אידה") זוכה פרס הבימוי בפסטיבל קאן ונציג פולין לאוסקר השנה ואחד הסרטים המבוקשים יותר בפסטיבל חיפה האחרון. הבמאי והשחקן הצרפתי לואי גארל יגיע לפסטיבל יחד עם אשתו השחקנית והדוגמנית לטיסיה קאסטה לרגל הקרנת הבכורה של הסרט "הגבר הנאמן" (A Faithful Man), אותו הוא ביים ובו שניהם מככבים כמו כן מציע הפסטיבל מחווה לבמאי המנוח קלוד סוטה, מסגרת המוקדשת לקולנוע הטורקי, סרטי אנימציה ועוד.

"האחים סיסטרז" הוא מערבון קומי, עיבוד קולנועי לרב מכר נודע בעל אותו שם, בכיכובם של חואקין פיניקס, ג'ון סי ריילי וג'ייק ג'ילנהול. העלילה, המתרחשת בשיא הבהלה לזהב במערב הפרוע, עוקבת אחרי שני אחים אשר יוצאים למסע במטרה לאתר אדם שהם לא מכירים ו"לטפל" בו כפי שרק הם יודעים, אך אירועים ואנשים אחרים בהם הם נתקלים בוחנים את הקשר המיוחד ביניהם, ומשנים את העתיד של שניהם.

סרט נוסף שיוקרן בערבה ומגיע מוונציה הוא, "אהבת אמת" (REAL LOVE) של הבמאית הצרפתיה הצעירה קלר בורג'ה. זהו סיפורו של אב שצריך לטפל בשתי בנותיו המתבגרות לאחר שאשתו שקצה בחיי הנישואין עוזבת את הבית כדי לארגן מחדש את חייה. "המשפחה שלי"  של הירוקאזו קורידה בוחן, כמו בסרטים קודמים שלו את מבנה המשפחה, כאן במשפחה היברידית ומיוחדת במינה.  Never Look Away של פלוריאן פון דונרסמארק היא דרמה המתרחשת לפני, במהלך ואחרי מלחמת העולם השנייה, ובמרכזה אמן צעיר שמנסה למצוא את קולו בעולם האומנות הגרמני. "אהבה בימים קרים" הפולניהוא סיפור אהבה סוחף וחוצה גבולות שעושה חשבון עם המשטר הקומוניסטי בעיצוב גורלות של פרטים בחברה. "הגבר הנאמן" היא דרמה של הבמאי/שחקן הצרפתי לואי גארל על גבר הפוגש את אשת חלומותיו שמונה שנים לאחר שהיא סיימה את הקשר ביניהם, ומחליט שזו ההזדמנות שלו לזכות בה מחדש.

הקולנוע האיסלנדי ייוצג השנה בשני סרטיו של בנדיקט ארלינגסון, אחד הבמאים המבריקים, המקוריים והשנונים ביותר של האי הצפוני המרוחק. "על סוסים ואנשים"  (OF HORSES AND MEN) (2013) שלא הוצג מעולם בישראל, הוא אוסף של אפיזודות סטיריות ואנושיות גם יחד המתארות את הוויית חייהם של יושבי עמק מבודד ושל מערכת היחסים ביניהם לבין הסוסים שהם חלק בלתי נפרד מחייהם. סרטו החדש "אשה במלחמה" (WOMAN AT WAR) שהוקרן גם בחיפה, המועמד מטעם איסלנד לאוסקר הסרט הזר השנה, הוא סיפורה של מנצחת מקהלות שמנהלת מלחמה יוצאת דופן ועיקשת כנגד חברות הענק המזהמות את הסביבה ועושות זאת בתמיכה המלאה של הרשויות המושחתות של השלטון האיסלנדי.

סרטו של הבמאי הסיני המפורסם צ'ן קאיגה ("הקיסר והמתנקש", "שלום לפילגש")  "אגדת החתול השטני" (THE LEGEND OF THE DEMON CAT) יוקרן גם הוא בפסטיבל ולעומת  העושר הצבעוני השופע ממנו מציע, "הנהר" (THE RIVER) של אמיר באיגזין מופת של מינימליזם מושלם.  "אגה" (Aga) – הוא סרטו של הבמאי הבולגרי מילקו לאזארוב שיגיע להתארח ערבה ולידו, מנגד  "חיות אמריקאיות" (AMERICAN ANIMALS) של בארט לייטון. 

בעזרתו של המכון הצרפתי לתרבות, יציג הפסטיבל מחווה מיוחדת ליצירתו של הבמאי הצרפתי המנוח קלוד סוטה. להצגת שלושה מסרטיו של הבמאי :"וינסן, פרנסואה, פול והאחרים", "לב בחורף" ו"נלי ומר ארנו", יגיע מי שהיה סוכנו וידידו של סוטה במשך שנים רבות וגם הפיק אחד מסרטיו ("לב בחורף"), ז'אן-לואי ליווי ((JEAN LOUIS LIVI אחד המפיקים המובילים בצרפת, שהפיק בין היתר סרטים של אלן רנה, אריק רוהמר, קלוד מילר, נעמי לבובסקי, ז'אק אודיאר ואחרים. ליווי יספר על היוצר שאותו הכיר מקרוב ועל עבודתו הקולנועית הבלתי נשכחת.

במסגרת המוקדשת לקולנוע הטורקי יוקרן סרטו הקלאסי של נורי בילגה ג'לאן "מרחק" (UZAK/DISTANT) (2003), שלא הופץ מעולם בישראל והשחקן הראשי בסרט, מוזאפר אוזדמיר, יציג כאן את את סרטו של ג'לאן והן את הסרט שהוא עצמו ביים "בית" – YURT  (2011). סרט טורקי נוסף שיוקרן במסגרת האירוע הקולנועי הזה, הוא סרט חדש בשם "אחים" (BROTHERS), אותו יציגו בפסטיבל הבמאי אומור אטאי (OMUR ATAY) .

שני הסרטים הישראליים העלילתיים שיוצגו השנה בפסטיבל הם "הצלילה" של יונה רוזנקיאר (פרס ראשון בתחרות הסרטים הישראליים בפסטיבל ירושלים) ו"תל אביב על האש" (פרס ראשון בתחרות הסרטים הישראליים בפסטיבל חיפה).

את הפסטיבל שיתקיים השנה בין התאריכים 8-17 בנובמבר מפיקים ומנהלים –  אייל וטינקר שיראי והניהול  אמנותי – עדנה ודן פיינרו. כתובת אתר הפסטיבל  www.aravaff.co.il

רוצה לשתף ?