ראינוע בירושלים, לפני 100 שנים

עיתון "הארץ" חוגג השבוע 100 שנים להופעת גליונו הראשון שאותו הוא מצרף למהדורת יום השישי הנוכחי. ההבדל, איך לאמר תהומי בין העיתונות של אז, טקסטים, כותבים ונושאים שברומו של עולם לבין ההיצע של ימים אלה. ולא רק בשל כותרת המשנה של העיתון "עיתון יומי לעיניני החיים והספרות" (כנראה אז היו בארץ רק אנשים חושבים)…

בין הכותבים נוכל למצוא מאמרים של א.מ.בורוכוב, איתמר בן אב"י, ז. ז'בוטינסקי, משה סמילנסקי  אבל גם עיון מרתק במודעות הפזורות בין דעות וידיעות על הפרעות ביהודי פולניה, המשבר בעדת יהודי קושטה, הערבים באמריקה והציונות, בוא המחלקה האמריקאית של הוועדה הבין לאומית לארץ ישראל, השלום עם אוסטריה, עם בולגריה, מפלת הבולשביסטים ברוסיה.

מודעות על "אבקת קיטינג" שאינה מביאה נזק לבהמות אך אין דומה לה בהשמדת פשפשים, חיפושיות וכינים, פרסומת של החנות הבריטית לכל צורכי טואליט וצלניק, כלי בית, עגלות וצעצועי ילדים, הבעות תודה כמו למשל לאגודת נשים בירושלים בכללי והגברת גורדון בפרט שהואילה בטובה לבוא למשרדי הרבנות  ולהיות לי לפה ובדבריה דברי טעם הוציאה את דינו לאור והצילה אותי בכבוד. פרסומות גם לחברת אנגליה פלשתינא (בע"מ) – המרכז בלונדון הסניף הראשי ביפו, "קופת עם" בנק קואופרטיבי ביפו, הבנק הלאומי המצרי מחלקת הוצאת שטרי ערך, הבנק האנגלו מצרי  וחברת האחריות לחיים "גרשם" שמשרדה הראשי נמצא ברחוב סולימן פשה 24 בקהיר.

אבל מצודדות במיוחד עלי היו שתי מודעות שכוונו להקל פוטנציאלי של חובבי הראינוע, כבר אז באמצע חודש יוני החם 1919. "ראי-נוע ציון המצוין, העברי והמודרני ירושלים, מתכבד להודיע לקהל העברי הנכבד כי מהיום והלאה יפתיע ויעניין בהצגותיו הודות הפילען הכי אחרונים והכי מפתיעים ומודרניים שבעולמינו האירופאי הגדול, למען הפק רצון מבקריו של קורת רוח ושעשועים. – ההצגות תבואירנה בעברית חיה צחה ונעימה  – התוכניות בעברית תחולקנה לכל מבקר ודורש – . בכבוד רב המנהל ישראל גוט".

ועוד אחת, של המתחרים כנראה : "הראינע החדש אמפיר בירושלים, היא היותר משובח שבפלשתינה. התמונות משובכות ומושכות את הלב. התוכניות עשירות ומתחלפות בכל יום שני וחמישי. במזנון המשובח שע"י הראינע משיגים קפה טה מי-מינרל ועוגות מהמין הטוב והכל במחירים נאותים.  הראינע ע"ד יפו אצל Y.M.C.A . המנהל ובעל הראינע וולסלי שרל."

הטקסטים הללו הובאו בדיוק כמו שהתפרסם וללא תיקונים מצידי. מקסים, לא ?

להלן כמה סרטים שראו מסך ב 1919, בשביל הנוסטלגיה :
Blind Husbands / The Great Gabbo – אריך פון שטרוהיים
פריחה שבורה – ד.וו. גריפית'
יום של כיף  – צ'רלי צ'פלין
Doll  – ארנסט לוביץ'
Don't Change Your Husband / Golden Chance – ססיל ב. דה מיל
J'accuse – I Accuse  – אבל גנץ
President – Praesidenten  – קרל תיאודור דרייר
העכבישים – פריץ לאנג
וסרטים נוספים של צ'פלין, סטן לורל, הרולד לויד, בסטר קיטון והל רואץ'. לא בטוח שהם הספיקו להגיע באותה שנה לירושלים…

רוצה לשתף ?