רשת+10= על השלם וחלקיו

אחרי תקופה ארוכה של שיהוקי היסוס בהחלטה לביצוע, טיווח ואיכון נורה היום הפגז שעליו חרוטה "בקשה למיזוג בין רשת לערוץ 10" והוא בדרכו לפגיעה מטלטלת בסטטוס קוו המדמם כלכלית של עולם הטלוויזיה שלנו. האם יתפוצץ עם אישור המהלך שהתפרסם היום במסמך הכוונות ע"י הממונה על ההגבלים העיסקיים או לא – ימים יגידו. מה שבטוח זה ששתי החברות המסחריות-תקשורתיות הללו יצאו סופית מהארון והן מנסות לרקוד טנגו  זאת עם זאת, עכשיו לעיני כל.

כביכול זה מיזוג של עניים. שהרי, לפחות על פי מה שהתפרסם בחודשים האחרונים שעברו מאז השתנה עולם התקשורת שלנו והלוחות הטקטוניים של רשת, קשת וערוץ 10 נעו ממקומם לעמדות חדשות בשלט בעקבות בקיעתו של ערוץ 2 לשני ראשים, המספרים בדוחות הכספיים נצבעו בהרבה אדום. וכמו שאמר היום אחד הטאלנטים המבוקשים בעולם התקשורת הישראלי – "העשירים מאוד המנהלים את העולם הזה לא אוהבים להכניס את היד לכיס ולהפסיד. בוודאי שלא לפזר מאות מליונים בתקופה קצרה".

השינוי פגע פחות בקשת, שהיתה כמעט כל הזמן האח הגדול בדואופול של ערוץ 2, גם משום האקסטרווגנצה בה ניהלה את לוח השידורים ואולי בגלל מגע הקסם של מנהליה והאחראים על התוכניות. אבל ההצלחה הכלכלית היחסית הזאת לא היתה זולה, בעיקר משום שהציעה בעיקר תוכניות ריאליטי יקרות בהפקה שהצליחו לפגוע טוב יותר במה שהמממנים וכמובן מנהלי החברה האמינו שהעם אוהב.

רשת ניגנה תמיד כינור שני וניסתה, לאורך רובה של הדרך לעשות "כמו" אבל זה יצא להם פחות מוצלח. ככה זה כשאתה התלמיד המעתיק של הכיתה. המהלך האחרון היא נקודת השפל כשהחברה קנתה את הזכויות ל"האח הגדול" והיה לאורך שנים ספינת הדגל של קשת והתחילה לשדר אותו במסגרתה אחרי מסע יחסי ציבור רעשני. התוצאה למרות השקעת הענק, ברשת כמו ברשת, היא פספוס. מעט מתעניינים, הרייטינג נוחת והוא פחות מתוכניות מקבילות במקרים רבים והקופה, כלומר בעלי המניות והבעלים משלמים את המחיר.

ערוץ 10, שהיה ללא כל ספק הערוץ האיכותי בחבורה הלך על חדשות ואקטואליה, עם כל העניין והסיכונים שבדבר וחשף עצמו לכעסו של פלג בעם שלא אוהב לראות ולשמוע ביקורת על מנהיגיו, שלא מוכן לקבל את המציאות המוטחת בפניו בין משדריו האמיצים של הערוץ. אבל הבעלים, שהעניקו יד חופשית למנהלים המקצועיים אינם טיפוסים אלטרואיסטים וגם להם יש חשבון הוצאות והכנסות וגם לנדיבות ושליחות יש גבול.

החתונה המוצעת היא לכן חתונה של עניים, הידוק של חגורה כלכלית שאולי תמנע את הפשלת המכנסיים בעקבות כיסים מלאים מידי בחובות ובגרעון תמידי. ברקע – עולם הפרסום המתכווץ, המפנה יותר ויותר משאבים למדיה אחרות והסכמים עליהם חתומות חברות הטלוויזיה ואותם הם מתקשות לקיים.

על פניו האיחוד הוא הפתרון המתבקש. שוק של 8 מליון צופים במקסימום לא יכול לשאת ארבעה ערוצי שידור ועוד אופציות רבות של טלוויזיה אינטרנטית הקורצות בהמון חומר מערכתי, דרמטי, בידורי וחדשותי מהארץ והעולם. אבל מה יעשה המיזוג ואיך יראה לוח השידורים של הערוץ המשותף ? האמת – מי שתוכניות איכותיות ומשמעותיות בראש מעייניו צריך להתחיל לחשוש. החלוקה המוכרזת של 60 אחוז רשת וארבעים אחוז ערוץ 10 מדליקה אור אדום מהבהב על העתיד הצפוי של המרקע הישראלי.

ההבטחות של המנכ"לים של שני הגופים ש"זכויותיהם של העובדים לא יפגעו" ינסו לפרמט כנראה ימים שקטים יותר ונטולי סכסוכי עבודה בתקופת המעבר, אבל על פי ניסיון העבר במקרים כאלה – הן כתובות על קרח, ועכשיו הרי הימים מתחממים בארצנו והקיץ מתקרב. התוכניות העומדות כאן אלה מול אלה, הטאלנטים הממלאים את לוחות המשדרים במשבצות דומות וכמובן הצורך להנחית עלויות יורידו גרזן על לא מעט מהעובדים בכל שדרות הייצור.

מה ישאר באויר – "העולם הבוקר" של רשת או "אורלי וגיא" של ערוץ 10. "הצינור" של ערוץ 10 או "הצנרת" של רשת, בייחוד לאור הסכסוכים שהביאה קפיצתו של גיא לרר מתוכנית אחת לשניה. מה יהיה עם כל תוכניות הבוקר האיזוטריות של שני הערוצים. ובעיקר מה יקרה בפריים טיים, שעות השידור העיקריות שלאחר החדשות (תיכף ניגע גם בהן).

רשת מכרה לציבור בעיקר תוכניות ריאליטי ופורמטים מיובאים שנמרחו בחוסר יצירתיות כואב לאורך ולרוחב כמעט כל לוח השידורים שלה. בימים אלה הם משדרים נון סטופ את "האח הגדול" על לוויניו, את "משחקי השף" וכמה קישוטי ניוז לפני ואחרי. ערוץ 10 הציע במקביל תוכניות מגוונות עם הרבה סאטירה ותחקירים, חלקן מעוררות ויכוחים כמו "גב האומה", "המקור", "לונדון וקירשנבאום", "עושות חשבון", "לעוף על המליון", "גידי ואהרוני", סדרות קומיות כמו "ויקי ואני" ו"שאטו עין כרם" וגם קצת ריאליטי רך כמו "ביבי בום" ו"ההחלטה". מנעד הרבה יותר רחב, אמיץ ומעניין מדלות החומר של רשת. ביחס הניהולי של 60-40 לטובת רשת ובניהול קברניטיה, מי נראה לכם ינצח בשרטוט קו המערכתי של הערוץ המשותף ?

ומה באשר לגאוות היחידה  שידורי החדשות ? כביכול תקבל הקבוצה המאוחדת את השרותים המצויינים של חדשות ערוץ 10. הן המקצועיות, העוקצניות, הנושכות ואולי גם המדויקות והמעניינות ביותר על הלוח היום. והן, על פי התוכנית יהיו האלטרנטיבה לחדשות 2 שיקנו ע"י קשת ויופעלו על ידה וכמובן גם לחדשות "כאן בהקמה". אבל לא לשכוח שהבעלים של הערוץ החדש, שתהיה להם השפעה מכרעת גם על קו חדשות הערוץ החדש, הם 60-40 גם בהתווית המדיניות והתכנים כאן, ומי לידינו יתקע שהניהול החדש עם קשרים אחרים ורצונות ומאווים אחרים ומחויבויות אחרות לאדונים אחרים, לא יתערבו גם כאן וינווטו את סירת הטורפדו של חדשות 10 לחופים אחרים…  ומה יקרה עם הטאלנטים של רשת בתחום החדשות והאקטואליה ואיך יראה שיתוף הפעולה עם הצוות הוותיק ? ושאלה נוספת – מי מאנשי חדשות 2, ממול, יחליט להישאר קשור לקשת ומי יקפוץ אל המזח האופציונאלי השני ?

אכן, לא מעט סכנות בנפילתו של הפגז שנורה היום. ומסביב לכל אלה, ואולי בליבו של המהלך, ליד התהיות באשר להרכב לוחות השידורים והאופציות של עניין לציבור ויכולת עמידה כלכלית לחברות עצמן, תלויה השאלה – מה זה יעשה לעושים במלאכה. מה זה אומר לגבי מאות המועסקים בכל הרמות בשתי החברות ומה זה אומר לגבי תעשית הקולנוע והטלויזיה הישראלית שגם כך סובלת מאנורקסיה ואסטמה בכל המדובר בחובות הגופים המשדרים לחומרי מקור.

ימים לא קלים. STAY TUNED. או כמו שנאמר – אל תלכו לשום מקום…

רוצה לשתף ?